Între 16% şi 50% din vânzările totale reprezintă exporturile celor mai mari trei producători români pe pieţele externe.
Motorul vânzărilor pentru primii trei producători de medicamente cu fabrici locale este exportul, iar Terapia Cluj, Zentiva Bucureşti şi Antibiotice Iaşi au făcut vânzări cumulate de circa 500 mil. lei în 2018, potrivit calculelor ZF.
Reprezentanţii producătorilor se plâng de taxa clawback – un procent plătit din vânzările pe piaţa locală, care le frânează planurile de dezvoltare, potrivit acestora. În acest context, ei merg pe pieţele internaţionale unde trimit produsele „made in România“ şi apasă pedala exporturilor pentru a-şi creşte vânzările. „Creşterea la noi vine clar din pieţele internaţionale. În ultimii zece ani nu am crescut neapărat pe piaţa din România, ne-am păstrat într-o uşoară creştere, dar cel mai mult am crescut de câteva ori vânzările în pieţele internaţionale“, a spus Ioan Nani, directorul general al Antibiotice Iaşi, al treilea cel mai mare jucător de pe piaţa locală după afaceri. El a fost prezent a evenimentul Health&Pharma Summit la a opta ediţie a conferinţei organizată de ZF, în care s-au dezbătut cele mai importante teme din sănătate.
Exportul medicamentelor pe pieţele externe le aduce primilor trei producători de medicamente între 16% şi 53% din vânzările totale, potrivit calculelor ZF pe baza datelor de la companii.