Analfabetismul funcțional din România depășește 50%.
Rata abandonului școlar din România este de aproximativ 15% (mult peste media de aproximativ 10% a U.E.) și este plauzibil să credem că mulți dintre acești elevi abandonează școala înaintea vârstei de 15 ani.
La întrebarea privind care sunt reformele cele mai așteptate și necesare, 63% dintre respondenții români au indicat reformele în educație (în timp ce media UE a fost de 50%).
În 10 țări din UE, peste jumătate dintre copiii din gospodăriile cu un nivel de educație mai scăzut s-au confruntat cu lipsuri materiale, cele mai mari procente fiind înregistrate în România (85%), Bulgaria (83%) și Ungaria (78%).
România – cel mai slab rezultat în Europa la echitatea educației. Se mențin decalajele masive față de media europeană și de țintele UE, la principalii indicatori-cheie în educație.
La Iași copiii fac ore doar după amiază și împărțiți între mai multe corpuri ale mai multor școli. Ce randament să aibă aceștia?
La simularea Evaluării Naționale desfășurată în Martie 2023, aproape unul din doi elevi din județul Iași nu a reușit să treacă cu bine peste cele două probe impuse de metodologia școlară(rată de promovabilitate de doar 55,17%). Decalajul între urban și rural este și mai îngrijorător aici: 76,23% din copiii din orașe au promovat, în timp ce în mediul rural doar 35%.
Nu mai avem timp de pierdut. Nu putem sta impasibili în fața acestor cifre îngrijorătoare și a situațiilor alarmante pe care le întâlnim în sistemul nostru educațional. Este necesar să acționăm pentru a corecta aceste deficiențe și a asigura un viitor mai bun pentru copiii noștri, pentru România.
În primul rând, este crucial să investim în resursele umane și materiale ale sistemului educațional. Profesorii noștri trebuie să fie remunerați corespunzător și să beneficieze de programe de formare continuă, astfel încât să fie motivați să-și îndeplinească misiunea cu pasiune și dedicare. Totodată, trebuie să asigurăm accesul la materiale didactice moderne și la tehnologie educațională de ultimă generație, pentru ca elevii noștri să aibă oportunitatea de a învăța într-un mediu stimulant și adaptat cerințelor secolului XXI.
În al doilea rând, trebuie să promovăm o educație centrată pe nevoile individuale ale fiecărui elev. Trebuie să renunțăm la abordarea uniformă și să investim în învățarea personalizată, adaptată ritmului și stilului de învățare al fiecărui copil. Acest lucru implică crearea de programe educaționale flexibile, care să ofere posibilitatea de a explora diverse domenii și interese, și de a dezvolta abilități relevante pentru piața muncii(4 din 5 angajatori se plâng că nu găsesc candidați cu calitățile necesare).
În final, dar nu în ultimul rând, este esențial să consolidăm parteneriatele între școală, familie și comunitate. Educația nu poate fi doar responsabilitatea școlii, ci implică o colaborare activă și constantă între părinți, profesori și comunitatea locală. Prin crearea unui climat de încredere și sprijin reciproc ne putem asigura că fiecare copil primește susținerea necesară pentru a-și atinge potențialul maxim și pentru a se integra armonios în societate.
În concluzie, nu putem ignora aceste cifre îngrijorătoare și provocările cu care se confruntă sistemul nostru educațional. Trebuie să acționăm ferm și hotărât pentru o educație solida. Investiții adecvate, o abordare personalizată și colaborare eficientă între toți actorii implicați pot fi cheia transformării sistemului educațional românesc într-unul de succes, în care fiecare copil să aibă șansa de a se dezvolta și de a-și construi un viitor promițător. Aceasta este responsabilitatea noastră și nu putem permite ca această oportunitate să treacă nevalorificată.
Noi, Partidul Social Democrat, vom continua să ascultăm activ părerile profesioniștilor, elevilor, studenților, profesorilor, părinților, sindicatelor, analiștilor și tuturor celorlalți actori implicați în educație.
Educația rămâne marea noastră șansă de a excela ca popor!
,,Dacă țara(…) trebuie să aibă un loc în concertul Europei (…) apoi nu va putea ajunge prin industrie, nici prin comerț, decât numai prin învățământ.’’
Mihail Kogălniceanu
(Sursa: Comunica de presă Vasile Cîtea, deputat PSD Iași)