CTP Iaşi va testa, timp de două săptămâni, primul autobuz electric fabricat în România. Vehiculul, produs la Baia Mare de către ATP Trucks Automobile, va fi prezentat oficial în cursul zilei de luni. Ulterior, până la sfârşitul lunii iulie, va circula pe toate traseele din municipiu.
Autobuzul, cu o lungime de peste 12 metri şi o capacitate de 83 de locuri, are o autonomie de minim 200 km în oraş, care poate fi extinsă până la 360 km, conform producătorului. Vehiculul are podea joasă, reţea Wi-Fi gratuit şi priză USB în dreptul fiecărui set de scaune, scrie ziaruldeiasi.ro.
De la lansare şi până în prezent, autobuzul electric a fost testat în Oradea, Brăila, Făgăraş, Tîrgu Mureş, Turda, Cluj, Sibiu, Sighişoara, Bistriţa, Satu Mare, Bucureşti şi Bacău. „Întreaga arhitectură a proiectului ATP Bus a furnizat un autobuz electric modern, adaptat cerinţelor locale, cu profil ECO (ecologic şi economic), cu omologare europeană.
Este un produs competitiv ce oferă soluţii reale în procesul de modernizare a transportului public urban şi răspunde nevoii de optimizare a costurilor”, susţine producătorul într-un comunicat. În anii următori, prin intermediul programelor de finanţare europeană 2021 – 2027, autorităţile locale vor putea lansa noi licitaţii pentru achiziţia de autobuze electrice.
Primăria Iaşi are contractate 44 de autobuze electrice
În context amintim că, în prezent, Primăria Iaşi are semnate două contracte pentru livrarea a 44 de autobuze electrice: 20 de la producătorul Solaris din Polonia şi 24 de la compania românească BMC, societate care are încheiat un parteneriat cu gigantul chinez ZTE.
Primul contract enumerat a fost semnat în aprilie 2021 şi, conform unui angajament asumat atunci de reprezentanţii Solaris prezenţi la Iaşi, primele autobuze electrice trebuiau deja să circule pe străzile oraşului: promisiunea era că vehiculele vor fi livrate începând cu prima parte a anului 2022. În ceea ce priveşte contractul cu BMC, acordul a fost semnat în decembrie 2021, cu un termen de livrare de 19 luni. În orice caz, având în vedere că ambele achiziţii sunt finanţate cu fonduri UE, toate cele 44 de autobuze contractate ar trebui să fie livrate cel târziu până în a doua jumătate a anului 2023.