Primăria va cheltui câteva milioane de euro pentru înfiinţarea unui sistem automat de închiriere de biciclete pe raza municipiului Iaşi.
Fondurile sunt asigurate din bani europeni, iar, ieri, municipalitatea a lansat licitaţia pentru achiziţia echipamentelor necesare. Contractul are o valoare estimată de 17,4 milioane lei, fără TVA, scrie ziaruldeiasi.ro.
În principal, Primăria va cumpăra 850 de biciclete şi 80 de triciclete. În acelaşi timp, vor fi amenajate 50 de staţii, în special în proximitatea locurilor unde opresc mijloacele de transport public. „Sistemul va fi complementar cu sistemul de transport public, prin asigurarea unui ticketing integrat, precum şi datorită facilitării intermodalităţii între cele două moduri de transport, prin amplasarea staţiilor de închiriere a bicicletelor în proximitatea staţiilor de transport public“, se arată în documentaţia de atribuire a contractului.
Bicicletele vor avea funcţii „inteligente“, cu computer de bord, modul de acces, sisteme de siguranţă şi monitorizare permanentă GPS şi vor fi acţionate mecanic (813 biciclete) sau electric (37 biciclete).
Bicicletele vor putea fi închiriate de la terminalele care vor fi amenajate în oraş. Pe lângă staţiile de închiriere, în unele zone vor fi locuri pentru reparaţii de urgenţă.
„Efectul estimat este o creştere cu 3,8% a procentului de utilizare a deplasărilor cu bicicleta şi pietonale în anul 2023 – primul an după finalizarea implementării proiectului“, este unul dintre obiectivele specifice ale proiectului.
În prezent, în oraş există unele centre de închirieri biciclete, dar care prezintă mai multe dezavantaje. „Sistemul actual este minimal ca dotări, foloseşte biciclete care nu îndeplinesc cerinţele unui sistem alternativ de transport, neexistând o reţea de centre dispuse în toate zonele de interes ale oraşului“, spun specialiştii Primăriei în caietul de sarcini, subliniind că actualele centre au apărut la iniţiativa unor asociaţii de biciclişti.
În ultimii 15 ani, au fost amenajate pe raza oraşului piste de biciclete în special în zone precum Podu Roş – Nicolina – CUG, bld. Chimiei, Splai Bahlui mal stâng, Tudor Vladimirescu, Copou şi Păcurari. De-a lungul timpului, bicicliştii au reclamat numeroase deficienţe ale pistelor, de la modul în care au fost amenajate şi până la modul în care află acum.