Planurile pentru DN 28/ E 583 sunt foarte generoase anul acesta, chiar dacă investiţiile preconizate ar urma să fie terminate abia în 2027.
Primul obiectiv, un pasaj menit să fluidizeze şi să ofere mai multă siguranţă pentru traficul de la intersecţia cu Centura Sud a Iaşului, intră în faza elaborării studiului de fezabilitate. Anunţul atribuirii contractului a fost făcut de preşedintele Consiliului Judeţean zilele trecute.
Costel Alexe nu a dat şi numele câştigătorului licitaţiei – la care fuseseră depuse două oferte, una dintre ele venind din Iaşi. Costul va fi decontat prin PNRR, iar durata contractului este de şase luni, scrie ziaruldeiasi.ro.
Pentru următorul pasaj de pe DN 28, cel de la Leţcani, peste calea ferată, au fost depuse trei oferte – din partea TQM Management, Infranova Soluţii Tehnice în Construcţii şi Rutier Connex XXI. Pasajul face parte dintr-un alt lot de şase asemenea construcţii, toate celelalte fiind în jurul Capitalei. Prima etapă a evaluării ofertelor ar urma să se finalizeze până la sfârşitul lunii iulie.
Obiectivul general al proiectului este creşterea gradului de siguranţă rutieră, iar obiectivul specific este de a aduce îmbunătăţiri în ceea ce priveşte viteza de călătorie, prin descongestionarea traficului pe DN 28, precizează Caietul de sarcini. Câştigătorul contractului va trebui să analizeze trei soluţii tehnice, nefiind exclusă cea a unui pasaj subteran. Termenul de finalizare a documentaţiilor este de 6 luni pentru SF plus încă două luni pentru Proiectul pentru autorizarea construcţiei. Prin urmare, documentaţia va fi gata anul viitor.
Amintim că, tot pe DN 28, un alt pasaj rutier denivelat va fi construit la intrarea în Podu Iloaiei peste calea ferată, chiar acolo unde din „Europeană” ar urma să se desprindă centura ocolitoare a acestui orăşel. Varianta de ocolire este la rândul ei de aproape jumătate de an în licitaţie pentru realizarea studiului de fezabilitate, nefiind încă stabilit câştigătorul. Cel mai probabil, traseul variantei ocolitoare va fi paralel cu calea ferată, dincolo de linie, fiind necesară astfel construirea altor două pasaje.
Banii pentru construirea trecerilor denivelate de la rondul cu Centura Sud şi de la Leţcani vin printr-un credit de 50 de milioane de euro încheiat la sfârşitul anului trecut de Guvernul României cu banca Europeană de Investiţii. Parlamentul a ratificat legea, aflată acum în perioada în care poate fi contestată pe motive de constituţionalitate. Pe lângă cele două pasaje menţionate, în acest fond de finanţare va mai intra unul, peste calea ferată de la Tomeşti.
Este prevăzută de asemenea amenajarea (dirijarea/ semnalizarea) unor intersecţii importante:
• DN 28 cu DJ 248B (rondul de la ieşirea din Leţcani spre Iaşi),
• „dubla” DN 28 cu DJ 282D, în Podu Iloaiei, respectiv intersecţia cu drumul care duce spre Erbiceni/ Româneşti, apoi cea cu drumul spre Scobâlţeni/ Popeşti,
• DN 28 cu DN2/E 85, aflată de fapt în Neamţ, imediat după limita dintre judeţe,
• sensul giratoriu de la Vânători unde se intersectează DN 24 cu DJ 248B (spre Horleşti-Leţcani) şi cu DN 24C (spre Popricani).