România, cunoscută pentru peisajele sale misterioase și bogatul patrimoniu cultural, a fost locul de filmare pentru primul sezon al serialului care aduce în prim-plan viața misterioasă a fiicei celebrei familii Addams. Cu toate acestea, dincolo de frumusețea peisajelor, se ascund provocări birocratice și financiare care pun umbre asupra industriei cinematografice locale.
De José Luis Pérez
În aprilie anul acesta, în Irlanda se va începe filmarea celui de-al doilea sezon al serialului de succes „Wednesday”., iar România îl va putea urmări doar pe Netflix. Camerele și luminile s-au stins pentru România, în ciuda faptului că pe teritoriul său s-a difuzat primul sezon al celui mai popular serial de streaming din istorie. Birocrația locală a epuizat răbdarea lui Tim Burton și a echipei sale, care deja se confruntau cu probleme logistice pentru filmarea aici a poveștii despre fiica familiei Addams.
România, cu bogatul său patrimoniu cultural, peisaje impresionante și mituri supranaturale, oferea decorul perfect pentru un serial întunecat și misterios. Motiv pentru care, atunci când totul era pregătit pentru începerea producției, decizia a fost luată fără ezitare de a o muta la București.
La toate acestea se adăuga stimulentul oferit de guvernul român pentru producțiile internaționale prin sistemul „Legea Sprijinului pentru Industria Cinematografică”, începând din 2018, oferind inițial un atractiv 35% ajutor financiar pentru proiectele cinematografice. Cu toate acestea, acest program a fost întrerupt în 2019 și din nou în 2020, generând incertitudine în industrie.
Cu toate îndoielile, producția pentru „Wednesday” s-a desfășurat în România din septembrie 2021 până în februarie 2022. Locații precum Universitatea Politehnică, Grădina Botanică din București, Palatul Cantacuzino din Bușteni, printre altele, au fost recunoscute de fani ca fiind parte din seria iconică de pe Netflix.
Dar în România, lucrurile nu sunt ca în Hollywood. Programul de asistență pentru filme străine nu a fost la înălțimea unor producții precum „Wednesday”. Producătorii americani în 2021 s-au confruntat cu lipsa de activitate a Comisiei de Film, responsabilă cu aprobarea și gestionarea acordurilor de finanțare, din cauza problemelor cu Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.
În 2020, guvernul a mutat administrarea la Ministerul Economiei. Schimbarea a pus capăt lipsei de coordonare care a dus la lipsa sesiunilor Comisiei de Film și la absența unor noi cereri de finanțare. Aceste probleme au afectat nu doar anii de filmare 2021 și 2022, ci și 2023.
Abia în luna decembrie a anului trecut, Ministerul Culturii s-a făcut responsabil de administrarea „Legea Sprijinului pentru Industria Cinematografică” prin intermediul Oficiului de Film și Investiții Culturale proaspăt înființat. În prima jumătate a acestui an se așteaptă ca examinarea și aprobarea cererilor în curs să fie finalizate. Cu toate acestea, se anticipează, de asemenea, că guvernul român va trebui să se ocupe de cele 20 de procese în curs de soluționare pentru cazuri similare cu cele ale serialului „Wednesday” și cu problemele legate de „Legea Sprijinului pentru Industria Cinematografică”.
Problemele nu se opresc aici, deoarece România se confruntă cu provocarea de a achita o datorie de peste 35 de milioane de euro legată de producțiile internaționale filmate din toamna anului 2018, de la lansarea schemei de rambursare în numerar. În ciuda alocării de 50 de milioane de euro din partea guvernului român în 2018 pentru doi ani, s-au restituit doar 494,000 de euro unui singur proiect, „Alex Rider”, realizat în România de Alien Films Entertainment pentru Eleventh Hour/Sony Pictures.
România aspiră să atragă producții străine, însă, în afară de obstacolele birocratice, se află în competiție cu Ungaria și Bulgaria, care furnizează sisteme de „stimulente fiscale” mai consistente și competitive.
Dacă privim spre nordul Europei, în ceea ce privește Irlanda, începând cu anul trecut, aceasta oferă un credit fiscal care finanțează până la 125 de milioane de euro, devenind astfel un magnet pentru producții de calibru precum Star Wars, Harry Potter și acum „Wednesday” cu al său al doilea sezon.
Dacă privim stimulentele din România, rambursarea în numerar de 35%, disponibilă pentru lungmetraje, scurtmetraje, documentare, seriale TV și proiecte animate, necesită o cheltuială minimă de 100,000 de euro și un plafon maxim de 10 milioane de euro pe proiect. De asemenea, se cere ca cel puțin 20% din buget să fie cheltuit în țară.
Având în vedere toate aceste aspecte, moștenirea serialului „Wednesday” în România se limitează la un fenomen efemer din lumea streaming-ului, care a lăsat o amprentă memorabilă asupra turismului din țară. Cu toate că a valorificat unicitatea și farmecul locațiilor românești, seria a întâmpinat și provocări semnificative din cauza unui sistem nepregătit să gestioneze producții de această amploare.