Ziaruldeiasi.ro a intrat în posesia raportului preliminar de audit realizat de către Corpul de control al Ministerului Sănătăţii la Spitalul „Sf. Spiridon” din Iaşi, după scandalul lipsei de medicamente şi problemele cu achiziţiile din acest punct de vedere.
Echipa de audit de la Ministerul Sănătăţii confirmă majoritatea faptelor relatate la momentul respectiv de către avertizorii din spital: există probleme cu continuitatea şi cu existenţa stocurilor de medicamente, iar activitatea angajaţilor de la serviciul de achiziţii publice a lăsat de dorit atât în privinţa procedurilor interne, cât şi în capacitatea de a gestiona proceduri ample de achiziţii.
Corpul de control aruncă un ochi critic şi asupra managementului unităţii medicale, spunând că activitatea în achiziţii publice trebuia să fie mai bine urmărită de către managerul „Sf. Spiridon”, chirurgul Dan Timofte, şi precizează că multe dintre neregulile descoperite sunt cauze pentru ca, în baza legii, Consiliul de Administraţie să solicite desfacerea contractului de muncă al acestuia. Raportul este însă unul preliminar, corpul de control aşteptând răspunsurile unităţii medicale pe chestiunile punctuale identificate, urmând a transmite o evaluarea finală, ulterior, către spital.
Concluzia ştiută dinaintea controlului: departamentul de achiziţii publice din spital, la pământ
În ceea ce priveşte problemele cu achiziţiile publice, acestea încep de la chestiuni elementare: spre exemplu, sunt probleme cu referatele de necesitate, document obligatoriu în orice achiziţie, care să argumenteze necesitatea demarării unei astfel de proceduri. Conform raportului, referatele consultate aveau o mulţime de nereguli: erau întocmite sumar, nu era justificată necesitatea şi oportunitatea achiziţiei publice, unele coduri CPV (care denumesc achiziţiile în SEAP) au fost trecute eronat.
Lipsesc documente structurale, precum Programul Anual al Achiziţiilor Publice, care nu este nici actualizat, nici încărcat în platforma Ministerului Sănătăţii, iar unele contracte nu au documente justificative sau pentru semnarea lor nu s-au respectat întocmai paşii legali. Au fost depistate chiar unele contracte care nu au fost semnate de prestator, altele de furnizor, unele fără valoarea totală a contractului, ci doar cu tariful / pe zi (în cazul închirierii unor containere). În ceea ce priveşte achiziţia de medicamente, în proiectul de raport al Ministerului Sănătăţii se menţionează faptul că în anii 2020 şi 2021 doar trei secţii au avut referate de necesitate pentru achiziţia de medicamente, iar la nivelul Comisiei medicamentului nu a fost găsită o fundamentare temeinică pentru cumpărarea de medicamente pe parcursul unui an bugetar.
Citiți mai multe pe ziaruldeiasi.ro.