Noul manager al Institutului de Psihiatrie „Socola” din Iaşi a fost stabilit ieri de comisia de concurs după etapa susţinerii proiectelor de management. Este vorba despre Cristina Dobre, fost deputat PDL de Iaşi şi fost manager la Maternitatea „Elena Doamna”.
Concursul a fost unul extrem de strâns, în urma susţinerii programului de manager cei trei candidaţi care au rămas în cursă au fost diferenţiaţi doar de 50 de sutimi în media finală. În mod concret, fostul manager Bogdan Şaramet, demis de Ministerul Sănătăţii anul acesta, a primit nota 7,39, prof. dr. Roxana Chiriţă, care este şi cadru didactic la Universitatea de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa” (UMF) din Iaşi, a avut nota 7,74, în timp ce câştigătoarea, Cristina Dobre, a primit din partea comisiei nota 8,16, scrie ziaruldeiasi.ro.
Rezultatele sunt provizorii, fiindcă toţi cei trei candidaţi au dreptul să depună contestaţii în termen de 24 de ore de la data publicării pe site-ul instituţiei, adică până în această seară. Reporterul „Ziarului de Iaşi” a participat la susţinerea publică a proiectelor, însă, având în vedere volumul mare de informaţii, au fost selectate doar câteva dintre cele mai interesante aspecte, din timpul întrebărilor puse de comisia de concurs. Unul dintre cele mai importante aspecte de menţionat încă de la început: a fost o dezbatere de câteva ore la nivelul comisiei dacă să fie respinşi „in corpore” toţi cei trei candidaţi în urma prestaţiei pe care au avut-o în timpul interviului.
Terenurile de la Şipote – „Noi nu ne ocupăm cu agricultura”
Etapa susţinerii proiectelor de management a avut loc ieri în Biblioteca spitalului, iar fiecare candidat a avut la dispoziţie maximum 20 de minute pentru prezentarea proiectului. Alte 40 de minute au fost rezervate întrebărilor din partea comisiei de concurs, a reprezentantului pacienţilor sau din partea altor persoane care s-au înscris să participe.
Din comisia de concurs au făcut parte conf.dr. Liliana Iliescu, conferenţiar universitar specializat în Sănătate Publică şi management sanitar de la UMF Iaşi, dr. Alexandru Paziuc, medic psihiatru la Spitalul de Psihiatrie din Câmpulung Moldovenesc, conf. dr. Ionuţ Nistor, medic nefrolog şi secretar al comisiei, şi prof. dr. Radu Iliescu, prorector UMF, preşedintele Consiliului de Administraţie al spitalului şi al comisiei de concurs. Susţinerea prezentărilor a avut loc în ordine alfabetică, fiecare candidat fiind chemat în sală doar pe durata prezentării sale.
Prima care a susţinut prezentarea a fost prof. dr. Roxana Chiriţă, care, printre punctele slabe a Institutului, a enumerat deţinerea a mari suprafeţe de teren, chestiune care i-a intrigat pe membrii comisiei. „Noi nu ne ocupăm cu agricultura”, a precizat aceasta, completând că o soluţie pentru cele 200 de hectare de la Şipote ar fi arendarea lor, fiind contrazisă de membrii comisiei.
„Veniturile acestui spital se bazează pe fondurile obţinute de la Casa de Asigurări, totuşi ergoterapia ar putea să fie o sursă bună de venit. Spre exemplu, spitalul nostru se află în centrul oraşului, şi sufăr mult că nu am o bucată de teren unde să fac ceva cu pacienţii. Reabilitarea lor nu înseamnă doar să primească medicamente, ci să îl ajuţi să se reintegreze în societate. Cred că ar fi şi o sursă importantă de venituri, 200 de hectare sunt o avere, iar acest spital ar putea să îşi hrănească pacienţii fără să cumpere hrană de nicăieri”, a exemplificat dr. Alexandru Paziuc, membru al comisiei.
Întrebată de acelaşi membru ce a determinat-o să îşi depună dosarul de manager având în vedere condiţiile dificile în care funcţionează Institutul, precum şi problemele legate de venituri, prof. Chiriţă a spus că „cineva trebuia să o facă, şi acest cineva trebuia să cunoască spitalul”. Profesorul a avut probleme în a oferi răspunsuri la întrebările tehnice ale comisiei, bazate pe legislaţia pe care ar trebuie să o cunoască managerul, cât şi la alte întrebări care nu au vizat direct informaţiile din planul de management.
Noul manager: publicul nu trebuie să ştie despre conflictele din spital
Unul dintre punctele atinse de Cristina Dobre în proiectul său de management şi pe care aceasta a inclus-o ca problemă critică a fost „incoerenţa în managementul resurselor umane şi gestionarea conflictelor”. Întrebată de conf. dr. Liliana Iliescu la ce se referă această incoerenţă, dr. Dobre a explicat că este vorba despre acele decizii de angajare şi ulterior desfacere a contractului de muncă în rândul a zeci de angajaţi. Cu privire la gestionarea conflictelor, aceasta este de părere că informaţiile despre conflictele din spital nu trebuiau să ajungă în paginile ziarelor, la public, ci ar fi trebuit rezolvate „în interior”.
„Se pune o anatemă pe întreg spitalul, orice informaţie care apare în presă şi degenerează într-un anume fel nu face decât să aducă atingere imaginii spitalului. Există întotdeauna o modalitate de a gestiona şi mai departe, adică ulterior să venim cu o dezminţire, să participăm la emisiuni, comunicarea cred că e foarte importantă”, a precizat Cristina Dobre. În afara chestiunilor legate de transparenţa comunicării evenimentelor petrecute în spital, Cristina Dobre a avut dificultăţi în a răspunde la întrebările legate strict de tratamentul sau îngrijirea pacientului psihiatric, vorbind în general despre pacienţi.
Cititi mai multe pe ziaruldeiasi.ro