Asociația Super Tineri ASIRYS în parteneriat cu Liceul Special “Moldova” din Tg Frumos lansează proiectul „Călătoria începe cu mine!”, o inițiativă dedicată tinerilor cu deficiențe de vedere din zona Moldovei și finanțată de Uniunea Europeană, prin Programul Erasmus+, acțiunea DiscoverEU Inclusion 2024, proiect ce are numărul de referință2023-2-RO01-KA155-YOU-000183552, cu o valoare totală de 20464 euro. Este vorba despre o călătorie sustenabilă și interculturală în țările europene, care se face cu trenul, iar fiecare participant va primi permisul de călătorie Interrail Global Pass Youth.
Proiectul își propune să sprijine integrarea socială a tinerilor cu dizabilități de vedere și nevăzători, prin expunerea lor la experiențe interculturale în Europa.
În cadrul proiectului, 6 tineri cu dizabilități de vedere vor avea oportunitatea să participe în două călătorii cu trenul, de câte 15 zile fiecare, în diverse țări europene. Traseul este gândit pe două paliere de interes. Într-o primă ieșire, circuitul include țări din zona de sud și centru a Europei: Italia, Franța, Belgia, Luxemburg și Germania. Cel de-al doilea circuit va include țări din nordul și centrul Europei: Polonia, Lituania, Finlanda, Suedia, Danemarca, Cehia.
Unul din obiectivele principale ale proiectului este experimentarea mijloacelor de accesibilizare a spațiilor din Uniunea Europeană. Vom vizita orașe cu tradiție europeană și obiective turistice reper.
Grupul țintă selectat cuprinde elevi cu dizabilități de vedere școlarizați la Liceul Special Moldova, având ca însoțitori profesori voluntari experimentați ai asociației SuperTineri ASIRYS.
Elevii selectați trebuie să aibă 18 ani împliniți la începerea călătoriei, după cum se precizează în condițiile de eligibilitate, din ghidul aplicantului.
Cum se desfășoară proiectul?
Proiectul include mai multe etape:
1. Activități pregătitoare: Ateliere de teambuilding, cultură, și pregătire în limba engleză, pentru a îmbunătăți abilitățile de comunicare și de adaptare ale tinerilor participanți. Pregătirea pentru o conduită ecologică prin a limita impactul consumului nostru asupra mediului (consumul etic sau diminuarea amprentei carbon).
2. Călătoria: Participanții vor explora 5 țări europene în fiecare călătorie, vizitând obiective culturale și interacționând cu comunități locale. În același timp, vor identifica cât de accesibilă este Europa pentru nevăzători, descoperind bunele practici existente. Pe parcursul călătorilor se va ține un jurnal audio.
3. Activități post-călătorie: Ateliere de diseminare și împărtășire a experiențelor europene, povești din călătorie propuse pe o pagină a proiectului, relevarea practicilor europene cu privire la accesibilizarea spațiilor publice.
De ce este important acest proiect?
Prin această călătorie, tinerii cu deficiențe de vedere vor avea oportunitatea să își dezvolte abilități esențiale pentru viața lor, cum ar fi luarea deciziilor, gestionarea bugetului și utilizarea tehnologiilor de asistență. De asemenea, proiectul promovează incluziunea socială și încurajează comunitatea locală și europeană să devină mai conștientă și mai receptivă la nevoile și aspirațiile tinerilor cu deficiențe de vedere. Ne dorim integrarea valorilor și direcțiilor de conduită europene în viața elevilor cu dizabilități de vedere: turismul cultural, micșorarea amprentei carbon, consumul etic, utilizarea mijloacelor de transport în comun, coparticiparea, conduita proactivă.
Liceul Special Moldova din Târgu Frumos își propune construirea unei comunități de învățare în care elevi, părinți, profesori și prieteni creăm un cadru prietenos și de încredere, unde fiecare dintre noi găsim calea spre reușită. Împreună explorăm încrederea, frumosul, starea de bine, experimentăm alegerile, învățăm despre lumea din jur, acționăm și ne comportăm moral inițiind proiecte în școală și în afara școlii. Stimulăm potențialul personal și creativitatea într-un mediu sigur, atractiv, echilibrat, motivant și incitant. Cultivăm înțelegerea, ne pasă de mediu, respectăm și valorizăm diversitatea și unicitatea. Animăm vivacitatea și creativitatea cu imagini, muzică și cuvinte, dar mai ales punem la loc de cinste rezultatele cât de mici și bucuriile simple.
Obiectivele urmărite de şcoala noastră, în perioada următoare, constau în dezvoltarea unui mediu favorabil învăţării, bazat pe valori morale în care fiecare elev să beneficieze de şansa dezvoltării sale ca persoană şi personalitate, prin dezvoltarea unui parteneriat școală-comunitate locală bazat pe lucrul în echipă care să stabilească strategia de urmat în procesul instructiv-educativ, astfel încât absolvenţii şcolii noastre să se integreze în viaţa socială şi economică a comunităţii.
Astfel, dezideratul liceului este școală a încrederii – școală atrăgătoare – școală a rezultatelor.
Despre Asociația Super Tineri ASIRYS
Fondată în februarie 2009, Asociația Super Tineri ASIRYS se dedică dezvoltării comunităților și oferă tinerilor oportunități valoroase de creștere personală și profesională. Misiunea acesteia este să faciliteze educația tinerilor, încurajându-i să își descopere și să își valorifice potențialul de lider prin programe de voluntariat. Cu o experiență de peste 15 ani în domeniu, asociația a colaborat în peste 300 de proiecte cu organizații din Europa și a implementat 39 de inițiative internaționale în România. Unul dintre proiectele remarcabile este Centrul de Voluntariat Targu Frumos, unde s-au organizat 370 de evenimente într-un singur an, implicând peste 120 de voluntari locali. În 2022, asociația a primit un certificat de calitate din partea Uniunii Europene, care susține eforturile în promovarea voluntariatului și solidarității comunitare.