A mai rămas puţin timp până la debutul unui nou an școlar, primul care începe într-un context complicat. Este necesar un plan coerent pentru desfășurarea cursurilor în siguranță, atât din punct de vedere medical, cât şi din punct de vedere al educației.
Școala online, așa cum s-a desfășurat în primele luni ale pandemiei de coronavirus, a reprezentat doar o soluție provizorie, improvizată la urgență, care nu poate fi continuată şi în septembrie. Prin urmare, trebuie găsite soluții atât pentru derularea orelor în şcoală, cât şi în regim online.
Italia a anunțat alocarea unui miliard de euro pentru măsuri sanitare în toate instituțiile de învățământ, introducerea unui sistem centralizat de identificare și repartizare a zonelor ce pot fi folosite pentru extinderea spațiului de învățare. Sunt prevăzute reguli speciale pentru laboratoare și învățarea în grupuri restrânse.
Irlanda a anunțat un pachet financiar de 375 milioane de euro pentru deschiderea noului an școlar. Pentru asigurarea distanțării fizice se construiesc şi se adaptează spații noi, dar se recrutează şi personal didactic şi auxiliar suplimentar.
Pe întreaga planetă s-au declanşat astfel de acţiuni, inclusiv în România.
La noi, un prim pas a fost proiectul de Ordonanță de Urgență a Guvernului, conform căruia Ministerul Educației va putea modifica, începând cu anul școlar 2020-2021, numărul de ore alocate disciplinelor de studiu din planurile-cadru de învățământ, precum și ponderea numărului de ore de predare și evaluare, ca măsură suplimentară în contextul reluării cursurilor în format hibrid (online/offline).
Însă, în egală măsură, trebuie urgentate investițiile în școli, mai ales acolo unde măsurile de igienă sunt, în prezent, imposibil de respectat.
De asemenea, pentru asigurarea eficienței învățământului în sistem online este necesar să se reproiecteze programa școlară, dar şi pregătirea profesorilor.
Aşadar, soluții există, dar ele trebuie să fie identificate şi aplicate rapid, coerent și eficient.
Prof. univ. dr. Dumitru OPREA
Deputat PNL de Iași