Trecerea la școala online, în contextul creșterii numărului zilnic de infectări cu coronavirus, a fost făcută în România doar ca o formă de salvare a educaţiei. Fondul a fost și este, încă, ignorat.
Cursurile online nu sunt o noutate pentru învățământ. În sistemele de educație din Vest au fost implementate, în paralel cu școala clasică, de multe zeci de ani, platformele digitale. În România, interesul pentru un sistem hibrid, în care să fie și câteva ore online, mai ales în învățământul universitar, a fost minim.
Programa pentru învățământul online este diferită față de cea clasică, pentru că presupune mai multă interacțiune, dar mai ales fiindcă un elev sau un student nu poate sta în fața unui ecran tot atât de multe ore cât ar fi stat în sala de clasă.
Doar pandemia de COVID-19 a grăbit introducerea în România – și în multe ţări ale lumii – a școlii online. Dar procedura de trecerea spre acest tip de cursuri nu a fost pregătită deloc.
Practic, a fost păstrată aceeași programă școlară și același număr de ore ca pentru învăţământul fizic. Însă, una e să înveţi în sala de clasă, cu pauze și cu interacțiune directă cu cadrul didactic și cu colegii, și alta este să faci cursuri de acasă, țintit șase ore pe un scaun, în fața unui ecran. Este mult mai obositor și, în timp, consumator de entuziasm.
Pericolul este în primul rând de ordin fizic. Presiunea asupra coloanei vertebrale a copiilor este mare, presiunea asupra ochilor este mare, mâinile obosesc. Până și aparatura de transmisie (calculator, laptop, tabletă sau telefon) obosește după o funcționare continuă.
Dar, mai ales, orele, desfășurate după același tipar, calupuri de câte 5-6 la rând, scad din puterea de concentrare a elevilor și a studenților. Spre finalul programului, nu mai reții nimic din ceea ce ți se prezintă.
Se impune, așadar, adaptarea programei școlare la noul sistem, precum și îmbunătățirea competențelor digitale și pedagogice ale elevilor, părinţilor, studenţilor şi a cadrelor didactice.
Școala online este, practic, o strategie nouă, nu doar o schimbare tehnologică. Presupune o abordare novatoare integrală şi integrată a formelor de educaţie. Programele analitice trebuie gândite în colaborare cu medici, psihologi, informaticieni, juriști şi alţi experţi.
Iar şcoala online din România trebuie să fie altfel de şcoală!
(Sursa: Comunicat de presă Dumitru Oprea, deputat PNL Iași)