Auzim de ani de zile cum se plâng micii producători agricoli că nu au unde să își vândă marfa. Ei nu au puterea de a livra legume și fructe la fluxul cerut de supermarketuri, dar, după cum constatăm în majoritatea orașelor din România, nu au nici alte variante.
Sectorul agricol trebuie să devină un motor de creștere economică a României și o sursă de locuri de muncă pentru cei din mediul rural. Dacă sprijinim producătorii locali să-și vândă legumele și fructele, îi ajutăm să angajeze oameni care să lucreze pământul și toată lumea are de câștigat.
Piața agroalimentară, acel loc unde micii producători ar putea să vândă direct românilor care caută legume și fructe de calitate, fără exces de chimicale și fără comisioanele intermediarilor, este controlată de falși producători.
Din păcate, majoritatea spațiilor destinate acestor piețe nu s-au schimbat deloc în ultimii 50 de ani, fiind dotate cu aceleași tarabe mici, îngrămădite, unde țăranii abia pot să își expună marfa.
Deseori, ei nici nu au acces în piață, pentru că există așa numitele „taxe de tarabă“, despre care ei vorbesc cu frică, există intermediarii și speculanții care nu le permit să-și vândă singuri legumele și fructele.
Mai mult, fac față cu greu evaziunii fiscale din domeniul importului de legume și fructe, iar acolo unde ar trebui să se vândă roșii și castraveți românești, ceapă sau varză locală găsim portocale, banane, kiwi sau mango.
Mai grav este că în loc să vedem directori de piață preocupați să îi ajute pe țărani, găsim personaje care încasează salarii uriașe din bani publici și care cel mult se ocupă că culeagă „taxele de tarabă“.
Cer autorităților îndreptățite să ia în serios această problemă. O piață modernă înseamnă condiții moderne pentru vânzarea mărfii, în siguranță pentru micul producător, fără intermediari care să mărească artificial prețul cu care legumele și fructele ajung la români.
Prof. univ. dr. Dumitru OPREA
Deputat PNL de Iași