Şcoala începe în mai puţin de o lună. Noul an „modular”, primul din istoria educaţiei româneşti, va începe pe data de 5 septembrie. Care sunt principalele modificări din anul şcolar 2022-2023? Elevii şi copiii de grădiniţă încep cursurile pe o durată de 36 de săptămâni.
Organizarea anului şcolar pe module presupune perioade de învăţare mai scurte şi încă două vacanţe faţă de cele de până acum.
Modulele de învăţare sunt gândite astfel: modulul 1 se va desfăşura în perioada 5 septembrie 2022- 21 octombrie 2022; în urma primului modul, toţi elevii vor avea prima vacanţă în perioada 22 octombrie 2022- 30 octombrie 2022. Modulul 2 va începe pe data de 31 octombrie 2022 şi se va încheie pe 22 decembrie 2022; a doua vacanţă se va finaliza pe data de 8 ianuarie 2023, iar următoarea zi, luni, 9 ianuarie 2023, va începe cel de-al treilea modul până vineri, 3 februarie 2023, respectiv vineri, 10 februarie 2023, sau vineri, 17 februarie 2023, la decizia inspectoratelor şcolare judeţene.
Va urma o săptămână de vacanţă, la decizia inspectoratelor şcolare, în perioada 6 – 26 februarie 2023. Modulul 4 – cursuri: de luni, 13 februarie 2023, respectiv luni, 20 februarie 2023, sau luni, 27 februarie 2023, la decizia inspectoratelor şcolare, până joi, 6 aprilie 2023; vacanţă: de vineri, 7 aprilie 2023, până marţi, 18 aprilie 2023; Modulul 5 – cursuri: de miercuri, 19 aprilie 2023, până vineri, 16 iunie 2023; vacanţă: de sâmbătă, 17 iunie 2023, până duminică, 3 septembrie 2023. Programul naţional „Şcoala altfel” şi Programul „Săptămâna verde” se desfăşoară în perioada 27 februarie – 16 iunie 2023.
Una dintre diferenţele semnificative constă în faptul că elevii din toate clasele şi copiii de grădiniţă vor avea vacanţă în perioada 22-30 octombrie 2022. Înainte, intrau într-o vacanţă de o săptămână, în toamnă, doar copiii de grădiniţă şi elevii de clasele primare. O altă vacanţă „nouă” este cea din luna februarie, modulară, care gravitează în a doua, a treia sau a patra săptămână din a doua lună a anului, în funcţie de decizia inspectoratului şcolar.
Tezele nu mai sunt obligatorii
Printre schimbările majore se numără şi renunţarea la obligativitatea tezelor, dar care pot fi susţinute de profesorii care decid asta. Notele vor fi puse de profesor în funcţie de numărul de ore alocat săptămânal disciplinei. Profesorii vor decide câte note acordă elevului pe an, în funcţie de numărul de ore prevăzut în planul cadru, pe regula minimum N^3 note, unde N este numărul de ore alocat pe săptămână disciplinei în planul-cadru. De asemenea, părinţilor nu le mai este permis să colecteze bani pentru cadourile profesorilor. Această colectă a fost eliminată în noul Regulament.
Elevii nu mai pot fi exmatriculaţi
Elevii nu mai pot fi exmatriculaţi, iar în cazul copiilor de clasa pregătitoare şi I, care nu pot fi lăsaţi repetenţi, dar „au manifestat dificultăţi de învăţare, menţionate în raportul de evaluare a dezvoltării fizice, socio-emoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor faţă de învăţare”, aceştia rămân în colectivele în care au învăţat şi intră, pe parcursul anului şcolar următor, într-un program de recuperare şcolară.
Transferul elevilor de clasa a IX-a la o altă clasă va fi permis şi în timpul anului şcolar, în vacanţele şcolare, doar în situaţii medicale deosebite, pe baza avizului comisiei medicale judeţene. În această situaţie, regula rămâne în vigoare, ca aceştia să aibă înaintea transferului media de admitere cel puţin egală cu media ultimului admis la specializarea la care se solicită transferul.
Clasele a XII-a zi, a XIII-a seral şi frecvenţă redusă vor merge la cursuri 34 de săptămâni de cursuri. Anul şcolar pentru aceştia se va încheia la data de 2 iunie 2023. Există şi anumite excepţii: clasele a XII-a zi, a XIII-a seral şi frecvenţă redusă vor avea anul şcolar cu 2 săptămâni mai scurt decât restul, iar la clasa a VIII-a, anul şcolar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri şi se încheie la data de 9 iunie 2023. De asemenea, elevii vor beneficia pe parcursul unui an şcolar de cel puţin un plan individualizat de învăţare, realizat în urma unei evaluări de către cadrul didactic.
(Sursa: Ziaruldeiasi.ro)