Descentralizarea este un proiect mereu amânat dacă nu chiar eșuat. Dintre toate ministerele, doar două au elaborat, până la începutul acestui an, proiecte de legi de descentralizare, în conformitate cu Strategia generală de descentralizare, aprobată de Guvernul României în anul 2017. Deși Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, cel care asigură coordonarea tehnică a ministerelor aflate în proces de descentralizare, a stabilit șapte domenii de interes pretabile transferului de competențe și responsabilități de la nivel central la nivel local, ministerele care au elaborat proiecte de legi, în urma aprobării memorandurilor aprobate, au fost doar Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri și Ministerul Tineretului și Sportului.
Informațiile fac parte dintr-un răspuns al Ministrului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, Ion Ștefan, trimis senatorului USR Dan Lungu în urma adresării unei interpelări. Aceasta viza soluțiile propuse de ministere pentru descentralizarea competențelor din ultimii trei ani și stadiul în care implementarea acestora se află.
„Epidemia va trece. Nu știm cât va dura, dar cu siguranță va trece. E important să învățăm cât mai mult din această experiență. În aceste zile, epidemia ne forțează să găsim soluții pentru comunicarea la distanță și digitalizare până la cel mai înalt nivel, pe care altfel nu le-am fi căutat. Președintele face consultări cu partidele parlamentare în teleconferință, primul ministru conduce izolat fiind, guvernul ia decizii în ședințe cu miniștri aflați la distanță, STS-ul caută o modalitate prin care parlamentarii pot vota din teritoriu. E o experiență care nu va lăsa neschimbată politica din România.
Printre altele, mă gândesc la descentralizare. De câte ori am lansat în discuții ideea ca ministerele și agențiile guvernamentale să funcționeze în diferite orașe din România, tocmai în ideea descentralizării, mereu mi s-a adus contraargumentul imposibilei comunicări instituționale. Coronavirusul ne arată că se poate și că în calea acestui fel de decentralizare stau mai degrabă comoditatea, lipsa de creativitate și interesele de tot felul.
Cred că am avea mult de câștigat cu toții dacă am muta la Iași, de exemplu, Ministerul Culturii sau Ministerul Sănătății, la Brașov sau la Constanța – Ministerul Turismului, la Cluj – Ministerul Economiei sau al Afacerilor Interne, la Timișoara sau la Sibiu – Ministerul Afacerilor Externe, la Brăila sau Botoșani – Ministerul Agriculturii ș.a.m.d. Desigur, sunt doar niște exemple, există multe combinații posibile, cel mai important este că efectele unei astfel de descentralizări asupra modului de gândi investițiile și de a face politică ar fi pozitive, mult mai aproape de interesele cetățenilor decât ale politicienilor” a menționat Dan Lungu, senator USR.
În ceea ce privește proiectele de legi de descentralizare realizate de cele două ministere, reprezentanții Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri au elaborat proiectul Legii Turismului, iar reprezentanții Ministerului Tineretului și Sportului au elaborat un proiect de lege sectorială de descentralizare privind următoarele transferuri: direcțiile pentru sport și tineret, casele de cultură pentru studenți, centrele de agrement vor trece în subordinea consiliilor judeţene, în timp ce în subordinea consiliilor locale ale primăriilor vor trece cluburile sportive aflate în subordinea Ministerului. Conform informațiilor din răspunsul primit, toate soluțiile propuse de ministere au în vedere și județul Iași, competențele fiind transferate către autoritățile administrației publice locale la nivelul fiecărui județ din țară.Răspunsul integral poate fi consultat accesând următorul link: