Stresul este adesea un impediment la locul de muncă. Problemele cotidiene, grijile, termenele limită pe care le avem de respectat, dar și sarcinile pe care le avem de rezolvat, toate contribuie la stilul de viață stresant pe care îl avem.
Toate duc la incapacitatea de a ne mai concentra la locul de muncă și devine astfel dificil să dăm randament.
Sună telefonul? Ai primit și un e-mail important, dar ești într-o prezentare sau într-o ședință? Ai uitat de cursurile de pian ale copilului și primești în același timp o notificare cu reduceri la magazinul preferat. Te simți stresat, presat de timp, te doare capul, este momentul critic dintr-o zi normală la serviciu în care atenția îți este distrasă cu ușurință. Sunt multe gânduri, iar concentrarea pentru ce ai de făcut scade substanțial.
Mulți ne regăsim într-un astfel de stil de viață solicitant. Cu toate acestea, trebuie ca la locul de muncă să ne păstrăm concentrarea și să ne ducem sarcinile la bun sfârșit.
Cum ne concentrăm mai bine la locul de muncă
O persoană care înțelege cum să se concentreze bine la locul de muncă își poate canaliza atenția și energia pentru a-și finaliza sarcinile. Fără concentrare, mulți oameni se simt copleșiți.
Pentru a înțelege mai bine cum ne este afectată concentrarea la locul de muncă va trebui să împărțim factorii care ne distrag atenția în două categorii: interni și externi.
Factorii interni care afectează concentrarea la locul de muncă
Factorii interni care ne influențează capacitatea de a ne concentra pot fi emoționali, mentali sau fizici.
Factori emoționali: Când ne referim la factorii emoționali vorbim despre temerile pe care le avem, cum ar fi: frica de eșec, lipsa de încredere sau chiar anxietatea. Singuri de inducem ideea că nu suntem suficient de buni, iar astfel ajungem să ne pierdem concentrarea și să amânăm ce avem de făcut.
Factori mentali: Tehnologia a pătruns în viețile noastre în diverse forme. Oamenii și-au creat noi obiceiuri, cum ar fi verificarea telefonului și a e-mail-ului în așteptarea de a primi o veste, un nou „task” sau un nou „dead line”. Faptul că în permanență suntem conectați la tehnologie ne face să uităm de priorități și de lucrurile pe care le avem de făcut în acel moment.
„O singură privire la un e-mail vă poate răpi 15 minute de concentrare. Un apel, un tweet, un mesaj instantaneu, vă pot distruge programul, forțându-vă să mutați întâlnirile sau să eliminați lucruri cu adevărat importante precum dragostea și prietenia”, spune jurnalista americană Jacqueline Leo, citată de betterup.com.
Factori fizici: Incapacitatea noastră de a ne concentra poate fi cauzată de cât de grijă avem de noi. Aici enumerăm lipsa somnului, alimentația proastă și lipsa activității fizice.
Factorii externi care ne limitează concentrarea la locul de muncă
Factorii externi care ne generează stres și ne afectează concentrarea sunt mult mai greu de gestionat. Sunt multe exemple de factori care vin din exterior și care ne pot împiedica capacitatea de a ne concentra la locul de muncă, însă noi vom enumera doar câteva exemple: sarcini multe de îndeplinit, un volum mare de e-mail-uri, proiecte importante, termene limită de respectat, un mediu de lucru solicitant, presiunea din partea conducerii sau mediul neprietenos de lucru.
Soluții există. Putem dezvolta strategii pentru a ne folosi emoțiile, intelectul și corpul pentru a ne sprijini capacitatea de concentrare.
Cum reducem stresul la locul de muncă – Metode prin care putem îmbunătăți concentrarea
1. Urmăriți-vă starea de spirit. Încercați să observați ce vă deviază atenția sau vă provoacă un stres și urmăriți-vă reacțiile corpului. Vâ doare capul? Crește pulsul? Strângeți din dinți sau aveți gura relaxată? Simțiți o presiune la nivelul frunții? După ce ați observat cum reacționați, elaborați câteva strategii care să vă ajute să vă gestionați stresul și concentrarea.
2. Evaluați-vă starea mentală. Alocați o săptămână pentru a observa momentele din zi când sunteți cel mai productiv. Observați și perioadele în care aveți mai puțină energie. După acest exercițiu, încercați să vă prioritizați sarcinile și să le mutați pe cele importante în perioada din zi în care sunteți mai productivi, iar pe cele mai puțin importante să le rezolvați atunci când energia scade.
3. Eliminați factorii care vă distrag. Cum faceți asta? Preluați controlul asupra tehnologiei. Puteți încerca prin a vă trece telefonul pe „mod avion” în anumite momente ale zilei și prin a vă dezactiva notificările și alertele care nu contează atât de mult.
4. Meditați. Doar câteva minute de stat în tăcere, ascultând muzică și fiind concentrați pe respirație vă ajută. După o sesiune de meditație vă veți întoarce la locul de muncă mai calmi, fără dureri de cap și mai puțin reactivi la emoțiile negative, la presiuni și la cerințe.
5. Acordați mai mult timp somnului. Nu este vorba despre mai multe ore de somn, ci despre fazele acestuia și despre „personalizarea” somnului. Observați de câte ore de somn aveții nevoie pentru a vă simți odihniți și la ce oră ar trebui să vă culcați pentru a vă trezi fără probleme dimineața. Renunțați la mâncare, alcool sau țigări înainte de culcare, închideți televizorul și lăsați telefonul neatins. Veți începe o nouă zi fără clasicile dureri de cap și fără senzația că vreți să vă puneți din nou în pat.
(Sursa: StirilePROTV)