Achiziţia este inclusă într-o licitaţie desfăşurată de Ministerul Dezvoltării, iar banii sunt asiguraţi din fonduri nerambursabile. Pentru cele 24 de autobuze, cu o lungime de 10 metri, a fost un estimat un necesar de fonduri de 54,5 milioane lei, fără TVA. Achiziţia Ministerului mai include alte trei autorităţi locale: Consiliul Judeţean Neamţ (21 autobuze – 48,1 milioane lei), Municipiul Târgu Mureş (15 autobuze – 34,3 milioane lei) şi Municipiul Tulcea (10 autobuze – 22,8 milioane lei).
Cine sunt ofertanţii
Pentru lotul de la Iaşi s-au înscris la licitaţie cinci ofertanţi: SOR Libchavy (Cehia), Karsan Otomotiv (Turcia), BMC Truck & Bus (România), Temsa Ulasium (Turcia) şi asocierea Bozankaya (Turcia) – Sileo (Germania). La procedură mai participă şi un al şaselea ofertant (Anadolu Automobil Rom SRL), dar această companie a licitat doar pentru lotul de la Tulcea, notează ziaruldeiasi.ro.
Pentru cele 24 de autobuze de la Iaşi au fost stabilite deja şi rutele pe care mijloacele de transport vor fi disponibile: 42 Copou – Tudor Vladimirescu – CUG (14 autobuze) şi 52 Piaţa ACB – pasaj Băncilă – Copou (10 autobuze).
„Autobuzele electrice vor avea o capacitate de transport de minimum 50 persoane, dintre care minimum 24 de persoane pe scaune”, se arată în caietul de sarcini aferent licitaţiei. Potrivit documentului citat, bateriile electrice ale autobuzelor trebuie să permită o încărcare rapidă (maximum 20 minute) şi o încărcare lentă (maximum 6 ore) fără să îşi piardă calităţile funcţionale.
O încărcare lentă – care nu înseamnă încărcarea completă a bateriei – trebuie să asigure cel puţin 3 curse pe rută în cazul Iaşului. „Autonomia autobuzelor electrice va fi de minimum 66 km în condiţiile în care funcţioneaază sistemul de încălzire sau climatizare la capacitatea maximă de utilizare a instalaţiei de răcire sau încălzire şi cu încărcare peste medie de persoane”, se precizează în caietul de sarcini.
Totodată, autonomia bateriei trebuie extinsă cu o baterie suplimentară, seperată de sistemul prinicipal, care să asigure o autonomie de minimum 10 km. Toate cele 24 de autobuze electrice vor fi garate la depoul Dacia, obiectiv care va fi modernizat cu fonduri contractate de Primăriei dintr-un credit. Ministerul Dezvoltării mai are în desfăşurare o licitaţie în care Iaşul este inclus cu alte 20 de autobuze cu o lungime de 12 metri.
În acest caz, ofertele au fost deschise încă din vara anului 2019, dar nici până la acest moment nu a fost comunicat un câştigător.
Conform informaţiilor din sistemul naţional de achiziţii publice (SICAP), contractul trebuie atribuit cel târziu până la sfârşitul lunii decembrie 2020. Pentru acest contract au licitat Bozankaya, New Kopel Import SRL (sucursală a Shlomo Motors LTD din Israel), Anadolu Automobil Rom SRL (companie cu acţionarat turcesc, importator ISUZU), Solaris Bus & Coach (Polonia) şi Golden Dragon Bus (China).
Cele 20 de autobuze electrice au o valoare estimată de 55,5 milioane lei
Aceste mijloace de transport vor fi disponibile pe traseul 28 Triumf – Podu Roş – Dacia (10 autobuze) şi traseul 36 Dacia – Gară – Copou (10 autobuze). Amintim că Iaşul are încheiate două contracte pentru livrarea de tramvaie noi: 16 sunt în producţie în Polonia (PESA), iar celelalte 16 în Turcia (Bozankaya). Toate achiziţiile pentru modernizarea parcului auto al CTP (44 de autobuze electrice şi 32 de tramvaie) sunt finanţate cu fonduri europene.