Șoferii români trebuie să fie conștienți că anvelopele trebuie schimbate odată cu sezonul rece. Legea spune că ai nevoie de cauciucuri de iarnă dacă pe drumurile publice este zăpadă, gheață sau polei.
Altfel, cauciucurile de iarnă trebuie schimbate atunci când temperaturile scad sub 7 grade. Anvelopele de vară nu sunt făcute pentru astfel de temperaturi și drept urmare nu performează la fel de bine ca cele concepute special pentru condiții de iarnă
Când trebuie puse cauciucurile de iarnă în 2023
Șoferii români trebuie să își schimbe cauciucurile de iarnă în momentul în care drumurile publice sunt acoperite de zăpadă, polei sau gheață.
Altfel, anvelopele de vară trebuie schimbate cu cele de iarnă când temperaturile scad sub 7 grade. În acest moment, cauciucurile de vară nu mai performează la fel de bine și, drept urmare, mașina nu mai poate fi condusă în siguranță în aceste condiții.
Legea din România spune că șoferii sunt obligați să folosească anvelopele de iarnă când drumurile publice sunt acoperite cu zăpadă, gheață sau polei. Legea a fost introdusă prin OUG 5/2011.
Dar legea nu prevede o dată limită la care autovehiculele trebuie să aibă cauciucuri de iarnă sau o temperatură minimă la care șoferii trebuie să înceapă să își schimbe anvelopele cu cele de iarnă.
Totul depinde de condițiile meteo, iar dacă pe drumuri este zăpadă, gheață sau polei, atunci vei avea nevoie de cauciucuri de iarnă.
RAR a precizat că anvelopele marcate cu M și S (noroi și zăpadă – mud and snow), sub formele M+S, M.S. sau M&S sunt în regulă pentru a fi folosite iarna de către șoferi.
Cât despre anvelopele all seasons, această denumire nu se regăsește în legislația rutieră din România. Dacă ai anvelope inscripționate M și S, atunci ele pot fi folosite iarna în România în mod legal.
Altfel, șoferii pot lua amenzi substanțiale. Se dau între 9 și 20 de puncte amendă, adică înte 1.305 și 2.300 de lei, însă se poate reține și certificatul de înmatriculare al mașinii, dacă șoferul nu respectă legea.
Cât costă să treci la anvelopele de iarnă: de la montare și echilibrare până la depozitare
Schimbarea anvelopelor este un proces anevoios, nu doar din cauza factorului financiar. În primul rând, trebuie să îți cauți anvelope, dacă nu ai deja unele depozitate.
De regulă, schimbarea anvelopelor se face la atelier. Noile cauciucuri trebuie montate pe jantă, apoi trebuie echilibrate.
Dacă ai deja anvelope de iarnă și vrei doar manopera de schimbare, atunci vei plăti în medie cam 120-250 de lei, în funcție de service.
Dacă vrei ca roțile să fie echilibrate și să depozitezi anvelopele de vară, atunci te va costa în jur de 350 – 480 de lei.
Atelierele percep în jur de 250 de lei pentru depozitarea anvelopelor pe o perioadă de șase luni, în timp ce echilibrarea poate costa undeva la 100-150 de lei.
Acest lucru depinde de fiecare service și atelier, așa că cel mai bine este să te interesezi înainte de costuri, ca să fii pregătit.
Detalii despre anvelopele de iarnă
Anvelopele de iarnă sunt fabricate cu materiale special concepute pentru a face față zăpezii, gheții și temperaturilor scăzute. Acestea au modele de bandă de rulare care se înfig în condiții de drum acoperit de zăpadă, gheață, troiță și umezeală.
Anvelopele de iarnă nu sunt destinate doar zăpezii. Ele sunt fabricate pentru a se comporta bine și la temperaturi scăzute. Compușii benzii de rulare din anvelopele de iarnă sunt moi la rece, ceea ce duce la o aderență stabilă.
Vremea rece poate afecta negativ un set greșit de anvelope, reducând performanța la conducere, la viraje și la frânare.
Așadar, cantitatea de zăpadă de pe drum nu e singurul factor de luat în considerare atunci când decizi dacă să cumperi anvelope de iarnă sau nu.
Ca să ai grijă de anvelopele tale de iarnă, inspectează regulat presiunea anvelopelor și ajustează-o pentru a se conforma recomandării de presiune menționată în manualul mașinii sau pe interiorul ramei ușii șoferului.
Prin întreținerea regulată a anvelopelor, poți reduce costurile de combustibil și contribui la protejarea mediului înconjurător.
De fiecare dată când treci peste o denivelare, dai într-o groapă etc., alinierea roților tale este afectată treptat.
Odată ce devine suficient de gravă, anvelopele tale vor intra în contact cu suprafața drumului sub un unghi incorect, crescând rezistența la rulare și, în cele din urmă, determinând anvelopele să se uzeze excesiv.
De aceea recomandăm să efectuezi un serviciu de aliniere a roților o dată pe an sau ori de câte ori vehiculul prezintă semne de deteriorare a anvelopelor sau derapaj la direcție.
Pentru a te asigura că obții cea mai bună performanță de la anvelopele tale de iarnă, asigură-te că schimbi anvelopele de vară sau all-season și anvelopele de iarnă la momentul potrivit. Utilizând regulă utilă a celor 7 grade Celsius, încearcă întotdeauna să schimbi anvelopele de iarnă atunci când temperatura medie începe să depășească 7 grade.
Mulți oameni nu își schimbă anvelopele din cauza costurilor ridicate. Cu toate acestea, cercetările sugerează că utilizarea anvelopelor de iarnă este, pe termen lung, mai puțin costisitoare decât utilizarea anvelopelor all-season.
Atunci când faci schimbul anual între două seturi de anvelope, prelungești viața fiecărui set.
Costul cauciucurilor de iarnă anul acesta
Prețul unui cauciuc de iarnă în 2023 pornește de la 200 de lei, adică 800 de lei pentru patru anvelope. Poți alege să le cumperi noi sau poți opta pentru unele second hand în stare bună.
Dacă vrei și ai posibilitatea, poți investi într-un set de cauciucuri de iarnă bune, pe care să le ai câțiva ani de acum încolo.
De exemplu, anvelopele Michelin Alpin 6 costă de la 350 de lei bucata.
Un cauciuc Bridgeton LM006 poate ajunge până la 650 de lei, în timp ce anvelopele Continental Winter Contact TS870 pot fi găsite cu prețuri între 330 și 570 de lei pentru o bucată.
În medie, patru anvelope de iarnă pornesc cam de la 800 de lei și pot ajunge și la 3.000 de lei, așa că ia în considerare bugetul, frecvența cu care folosești mașina, spațiul de depozitare – pentru că prețul poate crește dacă trebuie să plătești un spațiu de depozitare pentru anvelopele pe care le schimbi, dar și serviciile de montare și echilibrare.
Dacă ai deja un set de anvelope de iarnă, atunci ai scăpat ieftin, pentru că va trebui să plătești doar manopera pentru a le monta.
Iar dacă ai anvelope all weather, atunci nu mai trebuie să le schimbi, pentru că poți circula pe zăpadă cu ele în mod legal.
Ține cont de faptul că siguranța ta este pe primul loc și dacă vremea te-a luat prin surprindere și nu ai avut timp să îți schimbi cauciucurile de iarnă, cel mai bine este să aștepți până o faci, ca să nu iei amendă și să nu te pui pe tine și ceilalți în pericol.
sursă: stirileprotv.ro