Pentru elevii de toate vârstele, ghiozdanul este un accesoriu esențial pentru școală. Din păcate, ghiozdanele prea grele pot avea efecte negative asupra sănătății copiilor, provocând dureri de spate, umeri, și gât, și afectând postura acestora. Alegerea și utilizarea corectă a ghiozdanului este esențială pentru a preveni problemele de sănătate pe termen lung.
Recomandări pentru Greutatea Ghiozdanului. Experții și organizațiile de sănătate au stabilit câteva recomandări privind greutatea maximă pe care ar trebui să o aibă ghiozdanul unui copil.
“Societatea Americană de Fizioterapie recomandă ca greutatea ghiozdanului să nu depășească 10-15% din greutatea corporală a copilului, in timp ce Academia Americană de Pediatrie sugerează ca greutatea ghiozdanului să nu fie mai mare de 10-20% din greutatea corporală a elevului. Pentru a înțelege mai bine aceste recomandări, iată câteva exemple practice:
- Un copil de 20 kg: Greutatea maximă recomandată a ghiozdanului este între 2 kg și 3 kg.
- Un copil de 30 kg: Greutatea maximă ar trebui să fie între 3 kg și 4,5 kg.
- Un copil de 40 kg: Greutatea ghiozdanului nu trebuie să depășească 4 kg – 6 kg.
Factori de luat în considerare
Atunci când calculați greutatea optimă a ghiozdanului, este important să țineți cont de:
-Vârsta și nivelul de dezvoltare fizică al copilului: Copiii mai mici sau cei cu probleme de sănătate pot necesita o greutate mai redusă.
-Tipul de activitate școlară și sportivă: În funcție de activitățile extrașcolare, greutatea ghiozdanului poate varia.
-Materialele incluse în ghiozdan: Asigurați-vă că elevul poartă doar materialele necesare pentru ziua respectivă, reducând astfel greutatea inutilă¨, explică Alin Apostol, kinetoterapeut la cabinetul de recuperare medicala Fiziotop din Iasi.
Sfaturi pentru legerea și utilizarea ghiozdanului
- Alegeți un ghiozdan cu bretele late și căptușite: Acestea distribuie mai bine greutatea și sunt mai confortabile.
- Utilizați ambele bretele: Purtarea ghiozdanului pe un singur umăr poate provoca dezechilibre și dureri.
- Organizați eficient conținutul ghiozdanului: Plasați obiectele mai grele aproape de spate pentru a menține echilibrul.
- Verificați periodic greutatea ghiozdanului: Asigurați-vă că copilul nu poartă obiecte inutile sau suplimentare.
Învățați copilul să ridice corect ghiozdanul: Încurajați-l să îndoaie genunchii atunci când ridică ghiozdanul de pe jos.
Kinetoterapeutul Alin Apostol a concluzionat. “Vreau sa fac cunoscut tuturor parintilor că Ministerul Sănătăţii – MS – în Ordinul nr. 1456/2020 din 25 august 2020 , Art. 30, menționează: (1) Volumul şi greutatea manualelor, ale rechizitelor şi ale altor materiale necesare în procesul de învăţământ, transportate zilnic de elevi la şcoală şi de la şcoală, trebuie adaptate capacităţii de efort fizic corespunzătoare vârstei copiilor şi tinerilor.
(2) Elevii din ciclul primar si gimnazial folosesc ghiozdane de spate cu faţa posterioară întărită.
(3) Greutatea conţinutului ghiozdanului la toate ciclurile de învăţământ nu trebuie să depăşească 10% din greutatea copilului.
În Iasi și în majoritatea școlilor din zona Moldovei din păcate acest ordin nu se respectă și copiii au cel mai mult de suferit. Mulți elevi au dureri mari la nivelul coloanei vertebrale, în special în zona cervicală și cea lombară ,iar majoritatea scoliozelor și cifozelor apar prin predispoziție genetică sau din cauza purtării incorecte a unei greutăți, cum ar fi cea a ghiozdanului.
Noi, părinții și reprezentanții Asociaților Părinților din toate Școlile ar trebui să fim informați ce spune legea și să facem solicitări și demersuri pentru drepturile copiilor la sănătate!”.
Concluzie
Menținerea unei greutăți adecvate a ghiozdanului este esențială pentru sănătatea copiilor. Prin respectarea recomandărilor și prin utilizarea corectă a ghiozdanului, putem preveni multe probleme de sănătate și le putem oferi copiilor un start sănătos în viața școlară. Dacă observați că un copil se plânge frecvent de dureri de spate sau umeri, este recomandat să consultați un medic de recuperare medicala pentru o evaluare correctă.