Comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au efectuat controale la peste 600 de importatori și comercianți de ulei de măsline din întreaga țară, descoperind diverse nereguli.
Acestea includ produse expirate, ulei vândut în ambalaje deteriorate, păstrarea uleiului în condiții necorespunzătoare și lipsa unor informații esențiale pe etichete.
Ca urmare, au fost aplicate amenzi în valoare de aproape 750.000 de lei, iar sute de litri de ulei de măsline au fost retrase de la comercializare.
Un număr de 619 operatori economici au fost supuși controlului, iar la 276 dintre aceștia s-au identificat nereguli în respectarea legislației în vigoare. În plus, au fost verificate aproximativ 17.000 de litri de ulei de măsline, dintre care mai mult de 5.000 de litri au fost găsiți cu deficiențe.
Cu ocazia aceasta, au fost recoltate 5 probe de ulei de măsline din lotul verificat. În urma analizelor de laborator, s-a constatat că 3 dintre aceste probe nu respectă normele legale europene în ceea ce privește caracteristicile organoleptice, aciditatea, extincția specifică, conținutul de ceară, compoziția acizilor grași și compoziția de steroli.
În urma neregulilor constatate, comisarii ANPC au dat 165 amenzi contravenţionale în valoare de 748.000 lei, 115 avertismente, au oprit temporar de la vânzare 4.500 litri ulei de măsline până la remedierea neconformităţilor și au oprit definitiv de la comercializare 240 litri ulei de măsline în valoare de peste 10.000 lei.
Cele mai importante deficiențe înregistrate au fost:
– comercializarea uleiului de măsline în ambalaje deformate/deteriorate
– comercializarea produselor cu data durabilităţii minimale depăşită
– absența, de pe etichetă, a unora dintre informaţiile obligatorii, care să permită consumatorilor alegerea sortimentului dorit
– nerespectarea condiţiilor de păstrare
– inscripţionarea incorectă a informaţiilor privind categoria de calitate a uleiurilor de măsline
– lipsa înscrierii, pe etichetă, elementelor de identificare-caracterizare și a denumirii, adresei producătorului şi/sau a distribuitorului ori netraducerea acestora în limba română
– lipsa înscrierii sau înscrierea eronată a declarației nutriționale, pe etichetă
– informarea incorectă/incompletă a consumatorilor la locul de comercializare
– lipsa înscrierii ţării de origine a produsului
– nerespectarea regimului promoțiilor
– lipsa afişării preţurilor sau afişarea acestora în locuri greu vizibile şi lizibile
– neafişarea preţurilor pe unitatea de măsură.
Fii alături de noi pe Facebook