Ieşenii care apelează la serviciile de ridesharing în aceste zile, cum ar fi Uber sau Bolt, trebuie să scoată mai mulţi bani din buzunar pentru o cursă, preţul cerut fiind şi de aproape trei ori mai mare. După ce iarna s-a întors în Moldova, cu viscol şi ninsoare, o cursă care costa 25 de lei poate ajunge acum şi la 60 de lei sau chiar mai mult.
De regulă, tariful este calculat şi afişat înainte de confirmarea cursei, iar mulţi ieşeni au rămas stupefiaţi când au văzut cât ar trebui să plătească. Miercuri, de exemplu, când s-a emis o avertizare de vreme rea (cod roşu) pentru judeţul Iaşi, tariful pentru o cursă de 8 kilometri era 90 de lei, în unele cazuri depăşind chiar 100 de lei. Uber foloseşte preţuri dinamice în perioadele de mare cerere, tarifele fiind stabilite de aplicaţii, de algoritmii de preţ, spun şoferii.
Serviciul funcţionează strict pe bază de aplicaţie, reuşind să se impună în faţa clasicelor taxiuri. De altfel, serviciul de transport alternativ este cunoscut la nivel global şi ca „aplicaţia care a speriat taximetriştii”. Preţurile în creştere frustrează însă mulţi utilizatori.
„Zilele trecute am dat 28 de lei cu Bolt până în Miroslava, acum îmi cere 45 de lei pentru o cursă, tot pentru acelaşi traseu”, ne-a spus un ieşean. „Urcă tarifele, sigur. Preţul poate fi dublu, triplu, cu vremea asta cerinţele sunt mari şi preţul sare. Însă totul este din aplicaţie, nu cer şoferii bani mai mulţi, ci aplicaţia impune preţul, nu este legat de şoferi. Oricum cel care face comanda vede înainte cât trebuie să plătească, vede cât costă cursa respectivă. (…) Cât mai ajunge un kilometru la transportul alternativ? Păi, în general este peste 3 lei, urcă până la 3,50 lei, cam aşa… mai ales de când au crescut şi preţurile la combustibili. Dacă omul este nevoit, dacă este musai să ajungă unde vrea, acceptă şi noul preţ”, ne-a explicat un şofer Uber.
Pe de altă parte, tariful cu taxiurile din Iaşi variază între 3 – 5 lei/km, preţul maximal pentru cursele de zi sau de noapte, de 5 lei/km, fiind aprobat la sfârşitul anului trecut de Consiliul Local Iaşi. Mircea Manolache, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportorilor Autorizaţi din România (COTAR) Iaşi şi preşedintele Camerei Taximetriştilor, susţine însă că pot fi număraţi pe degete taximetriştii care solicită 5 lei/km.
„Noi am făcut o majorare de preţ după 13 ani, am cerut un preţ mai mare, dar justificat, printre motive fiind inflaţia şi creşterea preţurilor combustibililor, a cheltuielilor de întreţinere ori reparaţii cu piesele de schimb. Plafonul maximal este de 5 lei/km, dar niciun coleg nu va merge cu acest tarif. Majoritatea colegilor practică un tarif de 3 lei, 3,3 lei sau 3,4 lei/km, sunt câţiva care practică tariful de 4 lei, ori 5 lei/km, dar la aeroport”, ne-a declarat Mircea Manolache. El critică serviciile Uber sau Bolt pentru „concurenţă neloială” şi spune că „această activitate alternativă de transport este un alt mijloc de a fura statul român”.
„Noi, cei de la COTAR, am trimis mai multe sesizări, la Guvern, la Parlament şi Antifraudă, anume că această activitate alternativă de transport este un alt mijloc de a fura statul român. Dacă vă uitaţi, ei nu au angajaţi, nu au CUI, nu au raportări la ANAF. Fac evaziune fiscală, sunt angajaţi fictiv în această firmă, aduc mari dezavantaje. Noi am cerut, printre altele, următoarele: dacă alternativii, aşa cum le spunem noi, au maşini mai vechi de 10 ani, să avem şi noi, dacă ei au un preţ dinamic, să avem şi noi, dacă alternativii nu au casă fiscală, să nu avem nici noi. Am cerut totodată şi liberalizarea activităţii de transport. Acestea sunt câteva dintre cerinţele noastre. Dacă la ei este posibil, la noi de ce nu se poate? (…) Să fie o singură lege pentru toţi”, este poziţia lui Mircea Manolache.
(Sursa: Ziaruldeiasi.ro)