Situaţia măsurilor întreprinse în judeţul Iaşi pentru a combate şi a împiedica răspândirea COVID -19 este următoarea:
Un număr de 1.785 persoane sunt izolate la domiciliu, fără simptomatologie specifică şi care sunt monitorizate. Mai precizăm că 157 de persoane au ieşit din perioada de 14 zile de autoizolare.
Conform ultimelor centralizări, un număr de 491 persoane au fost plasate în carantină în spaţiile special amenajate, în timp ce 35 persoane au ieșit din carantină. În momentul de față, la nivelul judetului Iaşi, sunt înfiinţate 18 centre de carantină instituţionalizată, aflate pe teritoriul a 6 unităţi administrativ-teritoriale. Paza acestor centre este realizată de Inspectoratul Judeţean de Jandarmi Iaşi, iar administrarea lor este făcută pe bază de parteneriat între autorităţile locale, DSP şi Serviciul Voluntar pentru Ambulanţă Iaşi.
Structurile IPJ, IJJ şi Poliţie Locală au efectuat un număr de 465 verificări privind respectarea de catre persoanele fizice aflate în izolare la domiciliu a restrictiilor stabilite. De asemenea, în urma misiunilor efectuate cu privire la respectarea Ordonanţelor Militare, au fost aplicate 63 sancţiuni contravenţionale în valoare de 83.000 lei.
Alte misiuni instituționale:
- ISU a efectuat 17 misiuni, din care: 5 misiuni către spațiile de carantină, 12 misiuni de decontaminare biologică.
- IPJ a efectuat 85 misiuni, din care: 80 misiuni specifice de verificare a respectării măsurilor prevăzute în ordonanțele militare și 5 misiuni de însoțire transport către spațiile de carantină.
- IJJ a efectuat 18 misiuni, din care: 12 misiuni de pază la spațiile de carantină, 4 misiuni de însoțire auto către spațiile de carantină, 2 misiuni cooperare cu Aeroportul Iaşi.
- IPJ a efectuat 85 misiuni, din care: 5 misiuni însoțire către spații de carantină, 80 misiuni specificie de verificare a respectării măsurilor.
- IPTF a efectuat 2 misiuni de cooperare cu IPJ Iaşi.
- Serviciul de Ambulanță Județean a executat 168 misiuni, din care: 64 transporturi către unități spitalicești, 2 transport către spațiile de izolare, 2 transporturi către spații de carantină, 5 transporturi probe biologice, 86 decontaminări biologice şi 9 alte misiuni specifice.
- MApN a efectuat 14 misiuni din care: 8 misiuni de pază în colaborare cu IJJ, o misiune PCTF Sculeni și 5 misiuni în cooperare cu IPJ utilizând 39 militari și 5 auto.
- DSP a efectuat 49 misiuni, din care: 12 de inspecție și primire persoane în spaţii de carantină, 37 misiuni de supraveghere, anchete epidemiologice, misiuni de preluare persoane în spațiile de carantină și misiuni de recoltare.
4. Instituţia Prefectului Judeţului Iaşi şi Direcţia de Sănătate Publică Iaşi fac un apel către cetaţeni să respecte recomandările specialiştilor privind normele de igienă şi distanţare socială, precum şi prevederile ordonanţelor militare.
5. Direcţia de Sănătate Publică Iaşi a desfăşurat la sfarşitul săptămânii trecute acţiunea de testare pentru depistarea COVID-19 a personalului din toate căminele pentru persoane vârstnice din judeţul Iaşi, din centrele sociale şi centrele rezidenţiale pentru persoane adulte aflate în dificultate.
Pentru această acţiune au fost mobilizate mai multe echipe de epidemiologi din cadrul Direcţiei de Sănătate Publică Iaşi care au recoltat 1.545 de probe. În urma investigaţiilor de laborator s-a constatat că 12 persoane de la 5 centre de pe raza judeţului Iaşi au fost depistate cu noul coronavirus.
Este cea de-a doua testare realizată în aceste centre, prima fiind efectuată la sfarşitul lunii aprilie. Reamintim că pentru prima testare, Direcţia de Sănătate Publică Iași a prelevat 661 de probe şi că toate rezultatele au fost negative.
Conform metodologiei de supraveghere, această activitate a fost demarată în scopul prevenirii apariţiei unor focare de infecţie, în cazul manifestării simptomatologiei specifice COVID-19. Având în vedere că aceste centre adăpostesc cele mai vulnerabile categorii de persoane, Direcţia de Sănătate Publică Iaşi supraveghează din punct de vedere epidemiologic prin aceste acţiuni activitatea şi starea de sănătate a persoanelor din aceste centre. Persoanele depistate cu noul coronavirus au fost internate în spitalele suport COVID-19, iar la centrele unde sunt angajate persoanele depistate pozitiv au fost luate toate măsurile pentru prevenirea apariţiei unor focare de infecţie.
6. Institutul National de Sănătate Publică a postat în transparenţă decizională propunerea privind setul de măsuri de relaxare care vor fi aplicate după ridicarea stării de urgenţă.
În ceea ce priveşte activitatea în birourile deschise, recomandările sunt urmatoarele:
Măsuri care privesc angajații
Angajaţii vor respecta măsurile de precauţie universal valabile:
1. Portul obligatoriu măștii (medicale/non-medicale), care pentru o protecţie eficace, trebuie să acopere atât gura, cât și nasul.
2. Izolarea la domiciliu în cazul în care prezintă simptomatologie de infecţie respiratorie (tuse, stănut, rinoree, febră, stare generală alterată);
3. Izolare la domiciliu în cazul în care a venit în contact cu un caz suspect sau confirmat de infecţie cu virusul SARS COV-2 și respectarea măsurilor aplicabile, în vigoare.
4. Spălatul pe mâini ori de cîte ori este nevoie, evitarea atingerii feţei cu mâinile neigienizate.
Măsuri care privesc angajatorul
Angajatorii vor asigura:
1. Programul de lucru decalat pentru a evita aglomerările la intrare/ieșire din incintă şi pentru a limita numărul de angajaţi prezenţi în același timp în aceeași incintă;
2. Triajul observaţional al angajaţilor și nu vor permite prezenţa la locul de muncă al persoanelor care prezintă simptomatologie de infecţie respiratorie (tuse, stănut, rinoree, febră, stare gnerală alterată);
3. Termometrizarea zilnic, la intrarea în tura de serviciu – angajaţii cu temperatura peste 37 C vor fi trimiși acasă cu indicaţie de consultare a medicului de familie;
4. Vor asigura o distanţă de minimum 1,5 m între angajaţii care lucrează la birouri orientate faţă-spate şi spate-spate;
5. Pentru birourile orientate faţă-faţă vor asigura separarea acestora cu paravane care se vor dezinfecta zilnic cu solutii pe bază de alcool;
6. Dezinfecţia suprafeţelor de lucru la începerea serviciului şi apoi o dată la 4 ore;
7. Acordarea pauzelor de masă eşalonat, cu respectarea distanţei fizice de minimum 2 m;
8. Aerisirea periodică a încăperilor;
9. În cazul încăperilor climatizate cu recircularea aerului se va efectua nebulizare o dată pe săptămână, de preferat la sfârşitul săptămânii şi se va efectua dezinfecţia instalaţiei de climatizare conform instrucţiunilor producătorului.