Asta a contestat una din firmele care a pierdut licitaţia CNAIR, referindu-se la unele lucrări ce vizează evaluarea exproprierilor şi investigaţiile arheologice. CNAIR a respins sesizarea, însă Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor a dat dreptate firmei contestatare.
Atribuirea contractului de proiectare a lucrărilor pentru un tronson din centura „uşoară” a Iaşului a intrat în prelungiri. Licitaţia a fost finalizată la mijlocul lunii noiembrie, dar raportul procedurii a fost contestat de o firmă clujeană. Zilele trecute, Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC) a dat câştig de cauză contestatorului. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) are la dispoziţie mai puţin de 10 zile să emită un nou raport.
Odată ce va atribuit în mod definitiv contractul, firma câştigătoare va avea la dispoziţie 12 luni să întocmească proiectul tehnic. Anul trecut, reprezentanţi ai CNAIR declarau că documentaţia poate fi gata şi în 3 luni întrucât gradul de complexitate este redus. Contractul prevede proiectarea lucrărilor pe traseul Uricani – Cicoarei, un tronson de circa 8 km. La o altă licitaţie importantă pentru Iaşi este aşteptat astăzi un răspuns: CNAIR ar trebui să comunice câştigătorul contractului în valoare estimată de peste 73 milioane lei pentru proiectarea lucrărilor la autostrada Iaşului, respectiv tronsonul Ungheni – Iaşi – Tg. Neamţ, parte a autostrăzii A8. Acest tronson se suprapune parţial şi cu varianta nord a centurii Iaşului.
„Câştigătorul nu poate executa legal unele părţi ale contractului”
La procedura organizată de CNAIR pentru Uricani – Cicoarei participă NV Construct (Cluj), Proiect Construct Regiunea Transilvania (Oradea) şi asocierea Way Research (Bucureşti) – 3TI Progetti Italia. CNAIR a atribuit contractul către firma din Oradea, dar NV Construct a contestat rezultatul. În sesizarea depusă la CNSC, compania clujeană a susţinut, în principal, că oferta aleasă de CNAIR trebuia declarată neconformă. „Ofertantul nu poate realiza în mod legal părţi ale contractului, respectiv activitatea de întocmire a raportului de evaluare a imobilelor afectate de expropriere”, se arată în contestaţie. NV Construct a susţinut că firma câştigătoare şi niciunul dintre subcontractanţii declaraţi de aceasta nu sunt autorizaţi de instituţiile de resort pentru o astfel de activitate.
Un alt aspect sesizat a ţinut de investigaţiile arheologice: nici în acest caz, a susţinut firma clujeană, câştigătorul licitaţiei nu poate realiza legal această activitate. Într-un punct de vedere, CNAIR a respins lucrurile invocate de NV Construct şi a susţinut că firma clujeană „scoate din context anumite fraze din documentaţia de atribuire şi le reformulează în scopul inducerii în eroare”. „Admite contestaţia şi, pe cale de consecinţă, va anula raportul procedurii şi actele subsecvente şi va obliga autoritatea contractantă la reevaluarea ofertelor cu respectarea documentaţiei de atribuire, a prevederilor legale şi al motivării aferentă prezentei”, se arată însă în decizia CNSC. Contractul de proiectare are o valoare estimată de 1,5 milioane lei, fără TVA.
Tronsonul este parte din varianta Sud a centurii Iaşului
Realizarea variantei de trafic uşor pe tronsonul Uricani – Cicoarei a fost resuscitată anul trecut, în condiţiile în care studiul de fezabilitate a fost întocmit acum aproape 15 ani. Parte din varianta Sud a centurii Iaşului, tronsonul are 8,1 km, iar proiectul prevede şi o penetraţie în cartierul Dacia. Potrivit documentaţiei de atribuire a contractului, varianta de trafic uşor se desprinde din varianta de trafic greu (singurul obiectiv realizat până acum din centura Iaşului), la intrarea în localitatea Uricani, printr-o intersecţie giratorie şi se desfăşoară paralel cu râul Bahlui, la baza dealului Catolicilor.
Acest sector se termină la intrarea pe str. Cicoarei şi are o lungime de 4,95 km. Cel de-al doilea sector se suprapune pe amplasamentul str. Cicoarei (intersecţie cu Calea Galatei) şi, apoi, pe str. Arh. Ioan Berindei până la intersecţia cu str. Nicolina. Finanţarea lucrărilor de execuţie ar urma să fie asigurată prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, unde Iaşul figurează cu o sumă de 88 milioane euro pentru construirea a 15 km de drum între Leţcani şi municipiul Iaşi, pe un traseu paralel cu drumul european şi care, parţial, se suprapune cu tronsonul Uricani – Cicoarei.
Sursa: Ziarul de Iași