Liderul Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţămîntul Preuniversitar Iaşi, Laviniu Lăcustă, susţine că rezultatele testelor PISA ar trebui să ne îngrijoreze, iar acestea arată disonanţa care există între sistemul de învăţământ românesc şi cel occidental.
Totodată, Laviniu Lăcustă a ţinut să sublinieze că aceste teste nu arată faptul că elevii români ar avea o capacitatea intelectuală mai redusă decît cei din vestul Europei.
„Eu cred că, aceste teste PISA au o anumită relevanţă, deoarece arată o neconectare a sistemului educaţional românesc la ceea ce se întâmplă în lumea dezvoltată. Prin urmare, cred că din acest punct de vedere ar trebui să ne facem probleme. Acele puncte de vedere care fac afirmaţii de genul că – elevii sau profesorii nu sunt pregătiţi – mi se par mult prea extremiste şi radicale.
Nu ţin cont de un anumit context, în care noi suntem în acest moment. Prin urmare, trebuie să fim atenţi la mai multe variabile, şi poate cele mai importante dintre acestea fac referire, în primul rând, la infrastructura precară a şcolii româneşti. A doua problemă, pe care o vedem, ţine de acele conţinuturi pe care le avem în disciplină şi care sunt neadecvate realităţii cotidiene. Din păcate, din acest punct de vedere, cred că noi nu prea avem specialişti la nivel central, care să reuşească să construiască o curriculă, nişte conţinuturi adecvate”, a declarat Lăcustă.
România are cele mai slabe rezultate, din ultimii 9 ani, la testele PISA
Este vorba despre acea evaluare care ne arată cât de pregătiţi sunt elevii de 15 ani la capitolul matematică, ştiinţe şi citire. Rezultatele la testarea de anul trecut au fost afişate dimineaţă pe site-ul Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică şi au fost preluate de Ministrul Educaţiei.
Ţara noastră ocupă locul 47 din 79, iar calificativele arată că gradul de analfabetism funcţional este la cote maxime: 44 % dintre elevi nu înţeleg ce citesc, iar la matematică nu s-au descurcat la operaţii aritmetice de bază. Şi la ştiinţe cifrele sunt în scădere faţă de anii anteriori.
Clasamentul general este dominat, din nou, de China, Estonia şi Canada.
La polul opus, pe ultimele locuri se situează Republica Dominicană, Filipine şi Spania. Testele PISA se organizează în ţări din toată lumea şi sunt realizate după modele de exerciţii interdisciplinare.