Autostrada Iașului, parte din A8, va avea 93 km și va costa 3,5 miliarde euro. Proiectul a intrat în procedura de avizare la Agenția pentru Protecția Mediului (APM). Conform memoriului autostrada a fost împărțită în patru tronsoane, capetele fiind la Moțca, respectiv Ungheni, scrie ziaruldeiasi.ro.
Autostrada va îndeplini și un rol de centură, ocolind, pe la nord, orașe precum Tg Frumos, Podu Iloaiei și Iași. La Lețcani este prevăzută o legătură suplimentară, prin sudul localității, care asigura accesul cu varianta de trafic greu și viitoarea centură „ușoară” (Uricani – Cicoarei). În schimb, proiectul nu cuprinde legătura spre Aeroport și Spitalul Regional de Urgență (SRU), decizia CNAIR fiind de a realiza această rută prin intermediul unui proiect distinct. Această legătură figurează în proiectul A8 doar la nivelul de proiectare noului rutier.
Citiți și CTP Iași ar putea rămâne fără angajați
Pentru construirea autostrăzii vor fi necesare și demolări. Potrivit documentului depus la APM, vor fi dezafectate 36 de clădiri rezidențiale și 17 imobile industriale. În total, cele 53 de construcții au o amprentă la sol de 5.000 mp. „Suprafața totală a terenului ocupat pentru realizarea proiectului este 2823 hectare”, se precizează în memoriu. Alte 400 hectare vor fi temporar ocupate.
Traseul general al autostrăzii Iașului:
Care sunt cele patru tronsoane ale autostrăzii
Lungimea totală a autostrăzii ajunge la 93,3 km, iar traseul a fost împărțit în patru tronsoane: Moțca – Tg Frumos (31,5 km), Tg Frumos – Lețcani (28,6 km), Lețcani – Iași (17,7 km) și Iași – Ungheni (15,5 km).
Traseul autostrăzii Iașului începe din Moțca, în continuarea sectorului montan al A8. La intersecția cu DN2, la sud de această localitate, a fost proiectat un sens giratoriu suspendat. Această soluție a fost adoptată pentru a asigura o alternativă de acces spre Pașcani (partea de vest a orașului).
Kilometrul 0 din zona Moțca
O primă provocare a traseului este imediat după intersecția cu DN2: terenul are declivități de până la 36% (Pădurea Costișa Vasiloaia și Dealul Priponului). „Pentru această zonă s-a avut în vedere proiectarea unei benzi de circulație suplimentare pe zona de urcare a pantei, aceasta fiind necesară pentru vehicule lente (vehicule grele)”, se arată în memoriu.
Traversarea pădurii din zona Moțca:
Proiectantul a susținut că impactul asupra pădurii a fost redus în principal prin execuția unui viaduct de 820 metri și a două structuri „cut&cover”, structuri care permit, ulterior execuției, reîmpăduriri ale zonei afectate. „Zona de „cut&cover” asigură, în același timp, și un spațiu care va permite trecerea animalelor de o parte și de alta a autostrăzii”, se mai precizează în document.
Citiți mai multe pe ziaruldeiasi.ro