Ministerul Educaţiei din România a pus în dezbatere publică o nouă metodologie pentru acordarea burselor şcolare. Potrivit propunerii, se vor face modificări semnificative în sistemul actual de acordare a burselor, care afectează categorii precum bursele de merit, studiu, performanţă şi adaugă burse tehnologice şi pentru olimpici.
Dispare cerinţa de a avea media peste 9,50 pentru a putea primi bursă, contând doar ca elevul să fie în prima treime din clasă. Ce spun dascălii ieşeni despre noul sistem.
Noua metodologie pusă în dezbatere prevede eliminarea bursei de studiu şi a celei de performanţă şi introducerea celor tehnologice şi pentru olimpici. Astfel, bursa socială este de 300 lei pe lună, bursa de merit este de 450 lei pe lună, bursa tehnologică are o valoare de 300 lei pe lună, iar bursa de excelenţă olimpică începe de la 700 lei pe lună pentru etapele naţionale şi poate ajunge până la 3.000 lei pe lună pentru etapele internaţionale.
Cea mai notabilă schimbare este faptul că bursele de merit nu vor mai fi condiţionate de o medie minimă de 9,50, ci se vor acorda pentru primii 30% elevi din fiecare clasă, în ordinea descrescătoare a mediilor. Acest aspect a generat diverse opinii în rândul directorilor şcolilor, iar „Ziarul de Iaşi” a luat legătura cu aceştia pentru a afla cum afectează această schimbare şi care este opinia în unităţile de învăţământ ieşene.
Noile modificări: un posibil dezavantaj pentru elevi
Directorul Colegiului Naţional „Costache Negruzzi” Iaşi, Camelia Gavrilă, consideră că noua metodologie poate avea un impact pozitiv asupra şcolilor obişnuite, permiţând elevilor cu medii în jur de 8-8,50 să primească burse de merit. Însă, în şcolile cu medii foarte mari, aceasta consideră că poate fi un dezavantaj pentru elevi, deoarece doar cei cu note extrem de mari ar putea intra în procentajul de 30%.
„În general, este o idee bună, pentru a ajuta şi copiii care obţin medii în jur de 8,50-9,00, dar pot fi şi situaţii în şcoli foarte bune în care elevii au note mult mai mari şi atunci nu intră în acest procentaj de 30%. Opinia mea pleacă din perspectiva unei şcoli unde se învaţă mult şi unde pot fi mai mult de 30% din elevii unei clase eligibili pentru această bursă. Însă, pot să înţeleg logica la nivel naţional, acolo unde cauţi o soluţie de a încuraja învăţarea şi pentru clasele care nu sunt atât de competiţionale. Bursa aceasta are un rol important şi e stimulativă. Este şi o bucurie a copilului că munca lui şi studiul sunt cumva recunoscute şi recompensate, arătând că prin învăţătură şi studiu poate obşine un beneficiu pe care să îl poată cheltui cum îşi doreşte”, a declarat directorul Colegiului “Negruzzi”, Camelia Gavrilă.
La Colegiul „Emil Racoviţă” din Iaşi, Mihaela Gotcu subliniază nevoia de clarificare a criteriilor pentru acordarea bursei de merit, având în vedere diferenţele dintre clase.
Citiți mai multe pe ziaruldeiasi.ro