Antreprenorii români se aşteaptă ca vânzările să fie în scădere şi în 2021
Antreprenorii români sunt îngrijoraţi de posibilitatea unor carantine suplimentare şi de restricţia la vânzările interne, astfel că se aşteaptă ca volumul lor să scadă în anul 2021, reiese din cea de-a 28-a ediţie anuală a Studiului Economic EUROCHAMBRES (EES), la care au contribuit peste 58.000 de antreprenori din 29 de ţări europene, inclusiv din România.
Oamenii de afaceri sunt la fel de pesimişti şi când vine vorba despre vânzările la export, dar şi despre dimensiunea forţei de muncă, aşteptând şi aici scăderi anul viitor.
Totodată, antreprenorii din toată Europa mai anticipează o scădere a investiţiilor. Studiul poate fi consultat pe site-ul Camerei de Comerţ şi Industrie Iaşi.
Rezultatele EES2020 din urmă cu 12 luni au sugerat că, în general, multe firme erau încrezătoare că vânzările interne vor creşte. Într-adevăr, participanţii chestionaţi au fost mai entuziasmaţi de veniturile din vânzările interne decât în anul anterior.
Perspectivele pentru o scădere a PIB-ului naţional prevăzute pentru multe ţări europene în următoarele luni alimentează însă pesimismul general privind cererea internă anul viitor.
Comerţul era deja frânat de conflictele comerciale
Cât priveşte vânzările la export aşteptate, potrivit Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC), schimburile comerciale încetineau deja în 2019 înainte ca virusul să lovească, fiind afectate de conflictele comerciale şi încetinirea creşterii economice.
Pe baza celor mai recente cifre Eurostat, exporturile extracomunitare şi estimările comerciale intra-UE au scăzut cu aproximativ 12% în primele 8 luni ale anului 2020.
De la acest nivel de referinţă scăzut pentru 2020 există, de fapt, o stagnare a indicelui de exporturi pentru EES2021, după scăderea fără precedent, cu 12 luni în urmă.
Cu toate acestea, indicele rămâne negativ, indicând o nouă scădere în 2021. Efectul cumulativ al tensiunilor comerciale globale, tendinţele protecţioniste în creştere şi impactul COVID-19 asupra comerţului internaţional sunt, fără îndoială, cele mai importante în mintea antreprenorilor atunci când se gândesc la vânzările din exporturi în 2021.
Sursa: Ziarul de Iași