Declarație politică:
Stimați colegi,
De câteva zile a fost lansat în dezbatere publică Proiectul de Hotărâre pentru aprobarea Planului Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport 2020-2030, care se dorește a fi o actualizare a Master Planului General de Transport al României, în vederea corelării celor trei arii majore de interes: recuperarea deficitului de infrastructură la nivel național, aplicarea standardelor UE referitoare la rețelele transeuropene de transport și respectarea țintelor de înverzire a sectorului de transport, stabilite în cadrul Pactului Ecologic European.
Din păcate, conform acestui plan, Moldova rămâne în atenție doar cu coridorul de conectivitate 3: Sibiu – Brașov – Bacău, cu doar 54 km în Moldova și restul în zona de centru, astfel că titulatura induce în eroare opinia publică.
Viziunea foștilor colegi de alianță USR, care au clamat prin ministrul Drulă susținerea proiectului Autostrăzii Unirii – A8, și mai nou a celor din PSD, se reflectă în acest Plan Investițional, lăsând iarăși Moldova deconectată de la investiții și dezvoltare economică.
În ciuda progreselor și procedurilor tehnice vizibile în ultima perioadă, conform Planului Investițional 2020-2030, Autostrada – A8 este clasificată ca fiind mai puțin justificată și riscă să nu se realizeze conform dezideratelor europene și angajamentelor naționale, până în 2030.
Din nepricepere, rea voință, sau intervenții politice, în acest plan sunt promovate alte proiecte de transport rutier, fără să se țină cont că pentru A8 avem un Studiu de Fezabilitate avansat și matur și o finanțare din PNRR de peste 520 de milioane de euro, pentru cei 60 de km de autostradă Tg.Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Moțca. Deși principiul enunțat este de coeziune regională și de recuperare a deficitului de infrastructură, Planul Investițional 2020-2030 se axează pe multe proiecte din zona de nord-vest, în loc să se axeaze pe zonele de nord-est și sud-est.
Dle Premier Nicolae Ciucă, dle Ministru al Transporturilor, în calitate de parlamentar de Iași și de cetățean al regiunii Moldova vă rog să tineți cont că Autostrada Unirii – A8 este o promisiune a guvernului liberal, că așteptările sunt enorme din partea moldovenilor și că aceasta trebuie să ne unească cu vestul țării, să deschidă zona pentru investiții și să reducă decalajul economic.
Consider că este mai mult decât oportună reanalizarea criteriilor relevante, care să facă o ierarhizare reală între proiecte, din punct de vedere al oportunității și al conectivității strategice regionale. Fac o singură referire la erorile de evaluare a proiectelor din acest Plan, deși ele sunt mai multe și majore, de natură să schimbe ierarhizarea și anume faptul că populația Municipiului Iași luată în calcul este de 290 422 locuitori, în situația în care populația actuală este mai mare de 350 000 locuitori, fără zona metropolitană și este într-o continua creștere, depășind de mult populația unor municipii precum Clujul, sau Timișoara.
Alături de ceilalți colegi parlamentari liberali, de la Iași, alături de Asociația Moldova Vrea Autostradă, vă cer ca Autostrada Unirii – A8 să redevină o priorietate pentru acest guvern și pentru Ministerul Transporturilor, iar sectorul cel mai important, secțiunea Miercurea Nirajului – Leghin să fie inclus pentru finanțare în orizontul de timp 2020-2030.
(Comunicat de presă: Sorin NĂCUȚĂ, deputat PNL Iași)