Procesul de restructurare al companiei Tarom trebuie să vizeze prioritar posturile de conducere, deoarece „cei care au adus compania în această situaţie în ultimii ani, nu vedem să aibă capacitatea de a o redresa”, notează Cartel Alfa într-o scrisoare adresată premierului, relatează adevărul.ro
Redăm integral scrisoarea sindicatului trimisă premierului Ludovic Orban şi ministruşui Economiei, Virgil Popescu: „Confederaţia Naţională Sindicală “Cartel ALFA”, în numele membrilor săi din cadrul Companiei Naţionale Tarom, atrage atenţia că, pentru a avea şansa să salveze compania, procesul de restructurare trebuie să vizeze prioritar posturile de conducere, deoarece cei care au adus compania în această situaţie în ultimii ani, nu vedem să aibă capacitatea de a o redresa. La acest nivel, organigrama s-a lărgit constant în ultimii ani, cu diversele echipe de consilieri pe care le-au adus numeroşii directori care s-au perindat succesiv la conducerea acestei companii. Mulţi dintre aceştia şi-au găsit un loc călduţ, plătit generos, rămânând în companie pe cvasi-sinecuri. Mai mult decât atât, aceştia “s-au asigurat” suplimentar împotriva concedierii, prin sume compensatorii exorbitante trecute în contract, fără nicio transparenţă sau vreun proces de negociere colectivă. Aceste abuzuri din cadrul companiei reprezintă un subiect de competenţa DNA, instanţă de altfel sesizată de sindicate de-a lungul timpului. Situaţia dezastruoasă în care se află compania, amplificată – dar nu determinată! – de criza sanitară actuală – a fost cauzată de deciziile proaste de la nivel de management. În perioada de după 2007, compania a avut pierderi de peste 600 milioane de dolari, pierderi pentru care totuşi nimeni nu este responsabil. Lipsa cronică de dialog social, simulacrele de negocieri colective, absenţa unui plan consistent de afaceri şi căpuşarea politică, au transformat o companie de tradiţie a României, un simbol de prestigiu, recunoscut internaţional şi au adus-o pe marginea falimentului. Dacă acum 50 de ani, Tarom desfăşura inclusiv zboruri transcontinentale, fiind o sursă de mândrie pentru cetăţenii acestei ţări, în ultimii 12 ani, ca urmare a acestei politici de distrugere, compania a decăzut, pierzând sau renunţând la rute externe, acumulând pierderi şi împingând spre concurenţă personal supra-calificat, pe a cărui pregatire s-au cheltuit sume considerabile, cu consultanta externă plătită pe sume exorbitante, Tarom devenind practic cel mai mare furnizor de personal calificat în domeniul aviaţiei de transport din ţară. Un exemplu este in cadrul procesului de achiziţii de avioane noi, în care s-a stabilit vânzarea avioanelor vechi.Acest proces trebuia să aducă cât mai mulţi bani companiei, dar s-a dovedit un alt proces de „înaltă competenţă”, fiind realizat la preţuri de vânzare a avioanelor ATR 42 sub valoarea preţului pieţei, conform deciziei Adunării Generale a Acţionarilor din martie 2020. În acest context, nu salariaţii sunt responsabili de această situaţie, ci deciziile luate la nivel de management. Dimpotrivă, salariaţii sunt cei care au menţinut activitatea companiei, lucrând în condiţii din ce în ce mai precare, în unele cazuri cu sacrificarea vieţii personale, cu o salarizare scăzută şi inechitabilă, atât în raport cu valoarea muncii lor, cât şi în raport cu distribuţia veniturilor în interiorul companiei. Atragem atenţia că personalul operaţional al companiei este calificat şi înalt calificat. Pierderea acestor oameni va avea consecinţe serioase în momentul reluării activităţilor de zbor odată cu diminuarea sau încetarea crizei sanitare. În concluzie, Confederaţia Naţională Sindicală “Cartel ALFA” vă solicită să evitaţi să transformaţi lucrătorii în ţapi ispăşitori pentru ceea ce este un dezastru determinat de incompetenţă managerială şi jaf politic, să respectaţi transparenţa şi obligaţia de consultare şi informare a lucrătorilor prin dialog social în vederea găsirii de soluţii alternative de eficientizare şi relansare economică, nu numai prin politica de personal. Dacă doriţi cu adevărat să salvaţi această companie de mare tradiţie a României, atunci luaţi toate măsurile necesare pentru a orienta procesul de restructurare al Companiei Naţionale Tarom exact acolo unde trebuie, la nivelul personalului de conducere, directori şi foşti sau actuali consilieri care nu au expertiză şi/sau experienţă în aviaţia de transport, având în schimb salarii şi beneficii disproporţionate şi complet nejustificate în raport cu responsabilitatea şi eficienţa în companie.