Norvegia a votat o nouă lege care îi obligă pe influencerii de pe rețelele sociale să declare dacă au editat fotografiile postate pe internet. Legea va afecta orice postare plătită, pe toate platformele sociale, și este menită să reducă „presiunea corpului perfect” în rândul tinerilor, relatează BBC.
Madeleine Pedersen, în vârstă de 26 de ani, influencer pe Instagram, spune că se bucură de apariția acestei legi.
Ea a declarat pentru Radio 1 Newsbeat că este „timpul” ca regulile să fie schimbate și speră că legea va opri tinerii să se compare cu imaginile nerealiste de pe rețelele sociale.
„Sunt atât de mulți oameni care sunt nesiguri în ceea ce privește corpul sau fața lor”, spune ea.
„M-am luptat cu astfel de probleme corporale din cauza Instagram, în trecut. Cel mai rău este că nici măcar nu știu dacă celelalte fete la care mă uitam și-au editat fotografiile sau nu. De aceea avem nevoie de răspunsuri – avem nevoie de această lege”, a spus ea.
Madeleine spune că nu „simte nevoia” să-și editeze fotografiile, care ajung la un public de peste 90.000 de fani.
Ea schimbă „lumina, culorile și claritatea pentru a obține o atmosferă mai bună”, dar spune că nu va folosi niciodată o aplicație pentru a-și schimba aspectul feței și a corpului.
Noile reglementări au fost adoptate ca o modificare a Legii marketingului din Norvegia. Regele va decide când vor intra în vigoare. Site-ul Guvernului spune că scopul legislației este de a ajuta la reducerea presiunii provocate de „persoanelor idealizate în publicitate”.
„Printre altele, se introduce obligația de a marca publicitatea retușată sau manipulată în alt mod, dacă acest lucru înseamnă că corpul persoanei din reclame a fost modificat în ceea ce privește forma, dimensiunea și pielea”, adaugă acesta.
Sunt inclus filtrele, precum și modificările digitale ale fotografiilor. Legea vizează pe pe oricine postează publicitate plătită pe rețelele sociale – inclusiv influenceri, actori și cântăreți.
Eirin Kristiansen, influencer în vârstă de 26 de ani din Bergen, Norvegia, spune că noua lege este un „pas în direcția corectă”, dar consideră că „nu este foarte bine gândită”.
„Mi se pare mai degrabă o scurtătură pentru a remedia o problemă, dar care nu va aduce cu adevărat nicio îmbunătățire. Problemele de sănătate mintală sunt cauzate de mult mai mult decât o fotografie editată, iar un mesaj pe fotografiile publicitare nu va schimba modul în care se simt cu adevărat fetele și băieții tineri, în opinia mea”, spune ea.
Un studiu realizat în Marea Britanie anul trecut a constatat că majoritatea tinerilor cu vârsta sub 18 ani au declarat că imaginile din rețelele sociale au o influență „extrem de mare” asupra imaginii despre propria lor persoană.
Doar 5% din tinerii care au participat la sondaj au declarat că nu ar lua în considerare schimbarea aspectului lor fizic prin diete sau operații estetice.
Em Clarkson, influencer din Londra, spune că este important să fim selectivi cu privire la ceea ce umărim pe rețelele socialee.
Tânăra în vârstă de 26 de ani postează imagini neditate și adesea vorbește despre pericolul filtrelor și aplicațiilor de editare. Dar nu a fost întotdeauna așa.
„Când aveam 16 ani am descărcat Photoshop și am învățat cum să editez fotografii, astfel încât să pot posta o imagine a mea în bikini pe Facebook. Dacă aceste aplicații [de editare] ar fi existat atunci când eram nemulțumită de corpul meu, le-aș fi folosit”, spune ea.
Clarkson spune că, atunci când era mai tânără, i-a fost greu să se compare cu femeile pe care le vedea pe coperțile revistelor. Acum își face griji pentru persoanele mai tinere, care văd pe Instagram imagini editate „de 50, 100 de ori pe zi, în fiecare zi”.
Em spune că guvernul britanic trebuie să ia problema „mai în serios” și să introducă o lege ca cea a Norvegiei.
„Toți indicatorii arată problemele de sănătate mintală, tulburări de anxietate, tulburări de alimentație, totul este în creștere”, spune ea.