Înşelăciunile online au crescut surprinzător de mult, escrocii din acest domeniu fiind ajutaţi foarte mult de reţelele sociale. Numeroşi comercianţi de haine care îşi vând produsele pe internet fac mulţi bani profitând de lacunele din legislaţia actuală. Cei care mai au de profitat de pe urma acestor escrocherii sunt firmele de curierat.
Acestea nu te lasă să desfaci coletul la livrare. De asemenea, în cazul fericit în care firma vânzătoare acceptă că produsul trebuie înlocuit, firma de curierat este plătită de către cumpărător. Doi ieşeni ne-au povestit ce au păţit cu o firmă din Bucureşti şi una din Constanţa. Poliţia Iaşi atrage atenţia cu privire la faptul că sunt numeroase asemenea escrocherii.
Pozele frumoase, cârligul din undiţă
Unul dintre ieşenii care s-a jurat că nu va mai comanda îmbrăcăminte online spune că a încercat o singură dată să îşi cumpere haine de pe net însă nu va mai repeta aceeaşi greşeală. Bărbatul a făcut plângere la poliţie după ce şi-a comandat un combinezon de pe un site denumit UPPO pe Facebook. „Am văzut un combinezon de toamnă, foarte frumos prezentat în fotografii. Costa 200 de lei, bani care urma să-i achit la primirea coletului acasă. Urma să achit şi 40 de lei livrarea coletului de către firma de curierat. Am completat un formular online în care am trecut mărimea cerută, adică M, adresa unde locuiesc şi cam atât. De curiozitate, m-am uitat şi la alte detalii, am văzut cu este un număr de telefon şi o adresă, undeva în Bucureşti. Am zis că în cazul în care ar fi o ţeapă, nu dau banii decât după ce deschid coletul”, a spus Eduard Ştirbu, un tânăr IT-ist din Iaşi.
Comanda acestuia a venit după trei săptămâni. „Într-o dimineaţă m-a sunat cineva de la o firmă de curierat spunând că trebuie să ridic coletul, vin ei acasă la mine. Am coborât din bloc, am găsit o autoutilitară cu o femeie şi mi-a spus că trebuie să achit 240 de lei pentru colet. I-am spus că nu dau banii decât după ce deschid coletul. Mi-a spus că nu se poate, aşa este politica firmei. I-am răspuns că nu ridic coletul decât cu această condiţie, iar ea a spus că nu este vina ei pentru această situaţie. Parcă ştia deja că o să fiu dezamăgit de ce este în colet. Am plătit şi am ridicat coletul, iar curierul a plecat imediat. Când am ajuns în casă, am deschis coletul şi era într-adevăr combinezonul. Însă era altfel decât în poze, şi o mărime mult mai mică. Pe el scria că este M, însă nici măcar S nu era. Am sunat imediat la firma de curierat să îmi preia pachetul pentru returnare, mi-a răspuns acelaşi curier, însă mi-a spus că trebuie să am acordul firmei care a livrat produsul. Dacă mă credeţi, am sunat toată ziua la acel număr de telefon şi nu a răspuns nimeni. Cred că am sunat de peste 100 de ori şi nu a răspuns nimeni”, a adăugat tânărul. Site-ul de prezentare a hainelor UPPO de pe Facebook pare profesionist.
Însă la recenzii, acesta e plin cu clienţi dezamăgiţi. Toţi reclamă că nu au avut ce face cu produsele primite, timpul de aşteptare al comenzii cât şi faptul că nu le mai pot returna. „Produsele sunt mult inferioare şi total diferite faţă de cele de pe site. Urât, foarte urât”, spune un client. „Nu cumpăraţi, mare ţeapă vă luaţi! După ce că vine la o lună, când ajung produsele acestea sunt de o mare, mare calitate proastă. Nu găsiţi aşa calitate proastă nici la magazinele de colţ”, a scris o femeie.
De fiecare dată au venit alţi pantofi, numai aia buni nu
Al doilea ieşean şi-a comandat o pereche de pantofi la o firmă din Constanţa şi a avut aceeaşi problemă cu firma de curierat: nu a fost lăsat să se uite în colet decât după ce a achitat preţul bunului şi plata transportului. „Mi-am comandat o pereche de pantofi de culoare maro. Mi-au venit după o săptămână. Am spus băiatului de la firma de curierat că vreau să desfac pachetul înainte să achit suma, însă mi-a spus că nu se poate. M-am decis să risc. Când am ajuns acasă, am desfăcut coletul, iar pantofii erau cu o mărime mai mici. Am sunat firma vânzătoare, mi-au răspuns că îi pot schimba cu alţii de mărimea cerută, însă trebuie să achit transportul. Am trimis papucii din nou, iar după o săptămână mi-au venit alţii. Din nou, nu am fost lăsat să deschid pachetul decât după ce am achitat firma de transport. Când am deschis coletul, papucii trimişi erau negri, nu culoare maro. Am decis să nu îi mai returnez deoarece costurile de transport erau prea mari, iar preţul final întrecea cu mult costul unor papuci cumpăraţi direct din magazin”, ne-a spus Lucian.
Site-uri fictive
Reprezentanţii Poliţiei Iaşi ne-au spus că, în privinţa fraudelor online, cele mai întâlnite situaţii sunt vânzările fictive. „Vorbim de postarea unor anunţuri online, ulterior după convingerea cumpărătorilor să transfere sumele de bani, bunurile nu mai sunt livrate. De asemenea, cumpărătorii pot primi email-uri care par a fi de la firme sau persoane de încredere, adresele de email fiind modificate încât să pară că sunt legitime. În conţinutul mesajului poate fi introdus un link care te conduce către o pagină falsă, iar în momentul în care sunt introduse date precum username sau parola, acestea pot fi furate sau se poate instala malware”, ne-a precizat Ioana Bîlea, purtător de cuvânt în cadrul Poliţiei Iaşi.
sursa:ziaru;deiasi.ro