Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a declarat vineri, că angajatorii cu peste 50 de angajaţi trebuie să organizeze echipa de lucru astfel încât o parte să vină la serviciu şi să plece de la serviciu cu un decalaj de o oră.
Astfel s-ar evita aglomerarea în spaţiul de lucru, aceasta fiind una dintre măsurile menite să prevină răspândirea COVID-19, transmite News.ro.
“Conform deciziilor luate, angajatorul trebuie să organizeze echipa de lucru, în măsura în care are peste 50 de angajaţi, de aşa manieră încât să-i grupeze şi să intre, respectiv să plece de la serviciu cu un decalaj de o oră între aceste grupe care se deplasează acasă, respectiv vin şi să evite aglomerarea în incinta spaţiului de lucru. Cer Inspecţiei Muncii să verifice aceste lucruri, o spun direct, sunt foarte atentă la activitatea Inspecţiei Muncii”, a afirmat Violeta Alexandru.
Ea a precizat că acest lucru poate fi verificat doar prin controale pe teren.
“În această perioadă, mai mult ca oricând, Inspecţia Muncii trebuie să fie şi ea la dispoziţia şi aproape de angajatori acolo unde se justifică să fie fermă, unde este cazul să ofere explicaţii şi să sprijine angajatorul. Cer Inspecţiei Muncii să facă acest lucru, trebuie să iasă pe teren.
Nu avem cum să verificăm decalarea programului de lucru, v-am spus cu un interval de o oră între grupele de angajaţi pe care le organizează angajatorul, nu avem cum să verificăm decât dacă mergem pe teren, nu există altă formă de a verifica că această prevedere se respectă decât mergând pe teren şi lucrând şi colaborând cu angajatorul pentru a putea pune în practică această prevedere”, a explicat ministrul Muncii.
Violeta Alexandru a mai declarat că activitatea Inspecţiei Muncii nu este la nivelul aşteptat.
“Constatat că activitatea Inspecţiei Muncii nu este în acest moment la nivelul pe care îl aşteptam, doar în Bucureşti au fost controlaţi 1.144 de agenţi economici din 3.169, mă refer la angajatorii cu peste 50 de angajaţi. Controalele nu trebuie să fie doar în câteva oraşe, trebuie să fie peste tot, este vorba despre angajatori mari, deci se presupune că în mediile urbane trebuie în special să fie atent analizate, dar şi angajatorii care au sediul de lucru în proximitatea oraşelor mari, în zonele metropolitane”, a precizat Violeta Alexandru.
Ea a mai transmis şi reprezentanţilor de la casele de pensii să asigure distanţarea corepunzătoare în sediile instituţiilor.
“Le solicit mai ales colegilor mei angajaţi din casele de pensii, AJPIS-uri, din AJOFM-uri, să evite şi să se implice de la şefi pornind în a asigura distanţarea corespunzătoare în rândul cetăţenilor care ne vizitează”, a mai afirmat Violeta Alexandru.
Ministerul Transporturilor le va solicita companiilor din nordul Capitalei să le permită angajaților să mergă la birou la ore diferite, pentru a evita cozile de la metrou.
Pentru funcționarii publici, telemunca însemna și reducerea unor sporuri. În plus, Ministrul Muncii a anunțat controale în perioada următoare.
La Ministerul Lucrărilor Publice, de exemplu, funcționarii au lucrat în regim de telemuncă încă din perioada stării de urgență. Între timp, mai mulți salariați au fost diagnosticați cu Covid-19, așa că sunt deja de acasă.
La Ministerul Tineretului s-a decis reorganizarea spațiului. În plus, s-au creat grupuri online pentru fiecare departament, astfel încât ședințele să se țină în condiții de siguranță.
Așa se desfășoară ședințele de lucru la Primăria Bod din județul Brașov. O treime dintre funcționari muncesc de acasă. Instituția a investit 100.000 de lei în laptop-uri, telefoane mobile și o platformă informatică ce le permite să comunice și să lucreze online. Primarul vede în fiecare clipă cine, ce face.
Sergiu Arsene, primarul comunei Bod: „Dacă după un minut nu faci ceva pe calculator, intri într-o altă stare, îți apare acolo un cerculeț de altă culoare și înseamnă că nu mai ești în fața calculatorului.”
Aceeași situație și la primăria din Ploiești, unde jumătate din cei 290 de angajați lucrează de acasă. Inițial s-a recurs la această măsură după ce mai mulți angajați au fost depistați pozitivi.
Andrei Voloșevici, primarul municipiului Ploiești: „Prioritatea 0 este protecția funcționarilor, pentru că în felul ăsta putem să ne desfășurăm și activitatea.”
Și în fabrica de încălțăminte Clujana s-a modificat programul de lucru. Cei mai mulți fac naveta din afara orașului cu microbuzul și pentru a evita aglomerația de la primele ore vor începe să lucreze de ora 7, în loc de 6. În schimb, cei de la birouri vor începe ziua de lucru de la 8. În cazul acestor oameni, munca de acasă nu este o soluție.
Călin Oancea, director Clujana: „Nu putem lulcra în telemuncă, atunci și clienții noștrii vor purta tele-pantofi. Deci nu putem. Vin toți mai târziu cu o oră. Tot ptogramul s-a modificat. Aveam și posibilitatea activării șomajului tehnic, dar deocamdată nu e cazul, pentru că avem foarte mult de muncă. Se vând produsele noastre de iarnă. Ar fi păcat acum să închidem.”
Cât despre marile companii din nordul Capitalei, multe deja le-au cerut angajaților să lucreze de acasă.
În plus, Ministerul Transporturilor le va solicita companiilor să le permită salariaților să vină la ore diferite la muncă pentru a evita aglomerările din subteran. În București, în medie, aproximativ 300.000 de oameni circulă zilnic acum cu metroul, jumătate din câți erau înainte de pandemie.
Sorin Faur, specialist în resurse umane: „Companiile și-au luat măsuri de protecție, astfel încât oamenii să nu se îmbolnăvească, iar dacă acest lucru se întâmplă, să se limiteze pe cât posibil răspândirea infecției printre ceilalți angajați, pentru că asta poate, realmente, închide o companie.”
Modificări de program vor apărea și la cele două fabrici de automobile din țara noastră. La uzina de la Craiova, cei 3.600 de angajați lucrează deja în trei shimburi, cu pauze mari între ele.
Ana Maria Timiș, purtător de cuvânt FORD: „În lumina noilor măsuri anunțate ieri de către Guvern și vom întreprinde toate acțiunile necesare conform prevederilor legale, naționale și locale.”
Într-un răspuns pentru Știrile PRO TV , Compania Dacia Renault de la Mioveni a anunțat că își va continua activitatea de producție, cu respectarea tuturor măsurilor care se impun. Telemunca este implementată pentru toate activitățile grupului, acolo unde se poate.
Inspecţia Muncii a publicat ghidul pentru desfăşurarea activităţilor de telemuncă şi de muncă la domiciliu
Inspecţia Muncii a publicat vineri un ghid în care explică procedura pe care angajatorii trebuie să o urmeze pentru introducerea în Registrul General de Evidenţă a Salariaţilor (REGES/REVISAL) a actelor acelor angajaţi pe care îi trec în regim de muncă la domiciliu, telemuncă sau prin aplicarea un program individualizat de muncă, potrivit unui comunicat al instituţiei.
În ceea ce priveşte stabilirea unor programe individualizate de muncă, prin decizia unilaterală a angajatorului personalul trebuie să fie împărţit în cel puţin două grupe care să înceapă, respectiv să termine activitatea, la o diferenţă de cel puţin două ore, transmite Agerpres.
“Acest fapt implică doar modificarea programului de lucru, nu a unei clauze din contractul individual de muncă şi, prin urmare, nu se transmite în Registrul General de Evidenţă a Salariaţilor”, se menţionează în ghidul publicat de Inspecţia Muncii.
Referitor la munca la domiciliu, “contractul de muncă la domiciliu se înregistrează în REGES/REVISAL”, se precizează în document.
Ghidul conţine şi instrucţiuni despre modificarea în REGES/REVISAL a unui contract individual de muncă aflat în derulare în contract de muncă la domiciliu.
La capitolul “Munca în regim de telemuncă”, documentul emis de Inspecţia Muncii include instrucţiuni despre modificarea în REGES/REVISAL a unui contract individual de muncă aflat în derulare în contract individual de muncă cu clauză de telemuncă.
De asemenea, ghidul include precizări despre înregistrarea şi transmiterea în REGES/REVISAL a încetării clauzei de telemuncă, dar şi instrucţiuni despre înregistrarea unui contract nou cu clauză de telemuncă.
Ghidul a fost publicat pe site-ul Inspecţiei Muncii, potrivit comunicatului instituţiei.
Inspecţia Muncii a publicat ghidul în urma adoptării de către Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă a Hotărârii nr. 52 din 5 noiembrie, care prevede, la articolul 2:
”În vederea evitării aglomerării transportului public, se propune ca toate instituţiile publice, precum şi toţi operatorii economici publici sau privaţi să aibă obligaţia organizării activităţii şi desfăşurării programului de lucru în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu, iar acolo unde specificul activităţii nu permite acest lucru, să se organizeze programul de lucru astfel încât personalul să fie împărţit în cel puţin două grupe care să înceapă, respectiv să termine activitatea la o diferenţă de cel puţin două ore. Respectarea aplicării acestei măsuri se urmăreşte de prefecţi şi de către Inspecţia Muncii”.