România dorește să devină lider în utilizarea trenurilor cu hidrogen, dar licitația a eșuat. În plus, retragerea unor companii precum Iberdrola lasă țara cu o promisiune incertă pe piața energiilor regenerabile.
Recent, Autoritatea pentru Reforma Feroviară din România (RRA) a anunțat anularea licitației pentru achiziționarea a douăsprezece trenuri electrice cu pile de combustie cu hidrogen, în valoare de 174 de milioane de euro. Această decizie subliniază provocările și oportunitățile în adoptarea tehnologiilor cu hidrogen verde în România.
Licitația a fost anulată după ce nu a primit nicio ofertă de la operatorii feroviari. Singura ofertă, din partea consorțiului format de Alstom și filiala română a Linde Gas, a fost respinsă deoarece nu a îndeplinit condițiile. RRA a subliniat că producătorii sunt reticenți să participe din cauza limitelor strânse de implementare și a cerințelor stricte de documentație tehnică, considerate inaccesibile.
Această anulare reflectă dificultățile cu care se confruntă România pe drumul către adoptarea tehnologiilor curate, în ciuda potențialului hidrogenului verde de a decarboniza economia.
Hidrogenul verde în contextul global și românesc
Conform BloombergNEF, Statele Unite, Europa și China vor domina furnizarea de hidrogen verde până la sfârșitul deceniului, datorită sprijinului puternic din partea reglementărilor și obiectivelor ambițioase de creștere.
În 2030, aceste trei piețe vor reprezenta 80% din producția mondială de hidrogen verde, cu un volum anual de 16,4 milioane de tone, de 30 de ori mai mare decât producția actuală. Statele Unite vor fi în frunte cu 37% din producție, urmate de Europa cu 24% și China cu 19%. În Europa, țări precum Regatul Unit, Olanda, Spania și Portugalia se remarcă drept principalii producători.
În România, producția de hidrogen verde este considerată o opțiune complementară pentru decarbonizarea activităților economice și industriale. În prezent, țara depinde în mare măsură de importurile de combustibili fosili, ceea ce subliniază necesitatea diversificării surselor de energie.
Dezvoltarea unei infrastructuri pentru producția de hidrogen verde în România va depinde de trei factori cheie:
Strategia Națională: Direcția și viteza de implementare adoptate de autoritățile naționale.
Stadiul Tehnologiei: Progresul și disponibilitatea tehnologiilor eficiente pentru producția de hidrogen verde.
Prețul de Producție: Viabilitatea economică a producerii hidrogenului verde la un cost competitiv.
Inițiative și provocări locale
OMV Petrom, principala companie de petrol și gaze din România, investește în hidrogen verde pentru a reduce emisiile de CO2 și costurile de producție. Compania plănuiește să utilizeze hidrogenul produs în viitoarele sale instalații de 55 MW din Petrobrazi exclusiv în scopuri industriale, cu o investiție totală estimată la 140 milioane de euro, parțial finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Totuși, dezvoltarea se confruntă cu obstacole semnificative. Un proiect dual al OMV pentru utilizarea hidrogenului verde atât în industrie, cât și în transportul public, a eșuat din cauza costurilor operaționale și de infrastructură ridicate. În plus, provocările logistice în transportul hidrogenului, în special pe distanțe lungi, complică și mai mult viabilitatea acestor proiecte.
Comparație cu contextul european
În timp ce alte țări europene progresează rapid în adoptarea hidrogenului verde, România este încă în fazele inițiale. Strategia Națională pentru Hidrogen a României, aproape de adoptare, prevede o investiție de 4,8 miliarde de euro pentru a produce 152.900 de tone de hidrogen regenerabil anual până în 2030. Totuși, implementarea acestei strategii depinde de depășirea provocărilor economice și tehnologice actuale.
Vânzarea Iberdrola: O decizie strategică
În această situație, decizia Iberdrola de a-și vinde afacerea de energie regenerabilă din România către Premier Energy Group pentru 88 milioane de euro surprinde, având în vedere oportunitățile din sectorul energetic al țării. Vânzarea include transferul a 100% din societatea eoliană Dobrogea One, cu o capacitate de 80 MW.
Această mișcare de desinvestire este parte a strategiei Iberdrola de a-și reorganiza activele non-strategice pentru a-și optimiza portofoliul și a finanța proiecte în piețe mai dezvoltate din punct de vedere al energiilor regenerabile. Germania, cu un cadru legislativ mai stabil și un sprijin guvernamental mai solid, a devenit un punct focal pentru Iberdrola, evidențiind modul în care condițiile pieței influențează deciziile strategice de investiții ale companiilor.
Deși hidrogenul verde oferă oportunități semnificative pentru România în termeni de decarbonizare și reducere a emisiilor industriale, țara se confruntă cu provocări substanțiale înainte de a putea valorifica pe deplin acest potențial. Cu investiții strategice și sprijin politic, România ar putea deveni un actor cheie pe piața europeană a hidrogenului verde. Cu toate acestea, drumul către acest obiectiv necesită depășirea obstacolelor economice și tehnologice, așa cum exemplifică recenta anulare a licitației pentru trenurile de hidrogen și vânzarea afacerii de energie regenerabilă a Iberdrola.