Deși în România aproape 200.000 de elevi fac naveta zilnic, sunt extrem de multe sate în care nu există microbuze școlare. Disperați, părinții apelează la diferite ajutoare – contracost, și nu este deloc ieftin.
Dacă nu își permit, cei mici merg pe jos, indiferent de anotimp. Și din aceasta cauză, mulți renunță în cele din urmă. În aceste condiții, Ministerul Educației anunță un proiect ce pare rupt de realitate: achiziția de microbuze electrice pentru școlarii din mediul rural.
Taxiul sau mașina vecinului – sunt singurele variantele de transport pentru 184 de elevi din comuna Moieciu, județul Brașov. Casele lor sunt risipite pe dealuri și au de mers și 10 kilometri până la școală.
– Am văzut că i-ați adus cu taxiul pe copii.
– Da! În fiecare zi, și la amiază, și seara.
– Cât vă costă naveta asta?
– 1500 de lei pe lună. Pentru amândoi copiii.
– Și cum vă descurcați?
– Trebuie să-i aducem la scoală, nu putem să le îngrădim dreptul la educație.
De aproape doi ani școala nu mai are microbuz, iar părinții sunt nevoiți să își facă program în funcție de orarul copiilor. Sunt însă și situații în care cei mici lipsesc de la școală pentru că nu a avut cine să-i ducă la ore.
Marius Olteanu, directorul Școlii Gimnaziale Moieciu de Jos: „Microbuz școlar am avut, l-am primit în anul 2007, dar pentru că a trebuit să parcurgă foarte mulți kilometri, zi de zi mergea aproape 200 de kilometri, acesta nu a mai promit inspecția tehnică. Este vorba de trei microbuze școlare de care am avea nevoie.”
Numai în județul Brașov 11.000 de elevi au nevoie de transport, însă doar 12 microbuze sunt funcționale, scrie stirileprotv.ro.
În comuna vecină – Fundata – copiii au un microbuz modern, nou-nouț, primit cadou de la un localnic mărinimos.
Marian Pâtea, primarul comunei Fundata: „Am primit și o donație de 4500 de euro ca să asiguram cheltuielile de mentenanță pentru trei ani de zile. Sunt copii care vin și de la 11 kilometri: 10 cu microbuzul și unul pe jos, prin zăpadă, din saltul Șirnea.”
Potrivit unui studiu făcut la nivel european, elevii din clasele gimnaziale, de la țară, parcurg în medie 19 kilometri de acasă la școală și invers. Ca distanță, suntem pe locul trei în Uniunea Europeana, după Suedia și Finlanda. La polul opus se află Spania, Austria ori Malta, cu o medie de doar 4 kilometri.
În România, 62% dintre elevii din mediul rural merg la scoală pe jos, 25% cu mașină și doar 11% cu autobuzul școlii, arată un studiu World Vision. Iar drumul durează în medie 23 de minute vara și 28 de minute iarna. Pentru că liceele se află de obicei în orașele mari, drumul până acolo durează mai mult. Elevii de liceu fac în medie 40 de minute până la unitățile de învățământ.
Andreea Bujor, World Vision: „Mai ales cei de liceu, care stau în sate izolate, nu au acces la liceu și trebuie să meargă să facă liceul în orașele mari. Unu din zece copii de la sate nu frecventează nicio formă de învățământ, iar lipsa bugetului pentru transport e una dintre cauze.”
Între 2001 și 2011, Ministerul Educației a cumpărat în jur de 5.000 de microbuze școlare. Din 2013, programul a fost preluat de Ministerul Dezvoltării, însă cele mai multe dintre vehicule s-au stricat între timp. Mai nou, cei din Ministerul Educației au anunțat că vor să cumpere, prin PNRR, 3.200 de microbuze electrice. Proiectul este deocamdată în dezbatere publică.