Cea de-a 4-a ediţie Les Films de Cannes a Iaşi aduce la Cinema Ateneu filmele premiate la Cannes 2019.
Cea de-a 4-a ediţie Les Films de Cannes a Iaşi va avea loc între 18 şi 20 octombrie 2019, la Cinema Ateneu şi va prezenta filmele care au câştigat unele dintre cele mai importante premii acordate anul acesta la Cannes: Palme d’Or, Premiul pentru scenariu, Premiul pentru interpretare masculină, Premiul pentru interpretare feminină.
Filmele vor fi prezentate în versiune originală cu subtitrare în limba română, iar în primele zile de festival proiecţiile fi introduse de criticul de film Irina-Margareta Nistor. Accesul la proiecţii se va face pe bază de bilete (10 LEI), disponibile pe site-ul www.ateneuiasi.ro.
Pedro Almodovar şi-a făcut o întoarcere fulminantă în competiţia oficială de anul acesta de la Cannes, cu Dolor y Gloria, a şaptea colaborare cu Antonio Banderas, actor fetiş, aici în rolul carierei sale, recompensat cu Premiul pentru interpretare masculină. Filmul va fi proiectat la Iaşi pe 18 octombrie, în prima zi a festivalului.
Salvador Mallo (Antonio Banderas), un regizor aflat în declin fizic, are parte de un şir de regăsiri. Redescoperindu-şi trecutul, Salvador simte nevoia urgentă de a-l povesti, şi graţie acestei presiuni interioare îşi găseşte salvarea. Pelicula face parte dintr-un triptic început cu La ley del deseo (1987) şi continuat cu La mala educacion. Un compendiu şi o meditaţie asupra temelor recurente ale autorului, filmul a fost întâmpinat în Spania cu aprecierea unanimă a presei şi a publicului, un lucru inedit pentru controversatul Almodovar. Un critic spaniol l-a descris ca o operă „sumbră şi obsesivă, dar în acelaşi timp, generoasă, plină de lumină şi de emoţie”. „Un fel de miracol”, titra Variety, pentru care Banderas a trebuit, conform propriilor mărturisiri, să-şi omoare personalitatea ca să recreeze un alter ego al regizorului. Rezultatul acestei colaborări excepţionale este o „bijuterie senzuală şi profund personală, un film despre plăcere care devine, în sine, o plăcere” (The Guardian).
Sâmbătă seara, pe 19 octombrie, publicul din Iaşi va putea viziona Little Joe (Premiul pentru Cea mai bună interpretare feminină pentru Emily Beecham), prima participare în competiţia oficială de la Cannes a regizoarei Jessica Hausner.
Hausner a devenit „copilul minune” al cinema-ului austriac după ce a primit în 1999, chiar cu filmul de absolvire, o menţiune specială din partea juriului Cinefondation. Festivalul de la Cannes i-a selectat trei lungmetraje Lovely Rita (2001), Hotel (2004) şi Amour Fou pentru secţiunea Un Certain Regard. Toate trei sunt mărturia acuităţii sale regizorale şi a refuzului de-a face compromisuri artistice.
Chiar şi pentru o carieră imprevizibilă ca a cineastei, Little Joe surprinde: este un comentariu clinic, stilizat, pe marginea vanităţii umane şi a fericirii ca marfă. Pelicula spune povestea unui sclipitor designer de plante ce bănuieşte că ultima sa creaţie, o floare cu un miros ce-i face pe oameni fericiţi, le modifică subtil personalitatea celor care-i inspiră polenul. „Îndrăzneţ de sintetic în abordare, iată un film care, de la paleta coloristică la interpretare, sfidează etichetele. Pentru cei care preferă un cinema aventuros, povestea ar trebui să exercite un farmec la fel de hipnotic precum planta modificată genetic”, scrie Screen Daily.
Tot pe 19 octombrie, este programat Portrait de la jeune fille en feu, de Celine Sciamma, Premiul pentru Cel mai bun scenariu, în competiţia oficială, în 2019 la Cannes. La nici 40 de ani, cineasta Celine Sciamma a reuşit performanţa de a participa la Cannes cu nu mai puţin de trei filme: Naissance des pieuvres în secţiunea Un Certain Regard 2006, Bande des filles în Quinzaine des Realisateurs 2014 şi Portrait de la jeune fille en feu.
Povestea din Portrait de la jeune fille en feu se întâmplă în 1770. Marianne este o pictoriţă angajată să-i facă potretul lui HeloĂŻse, o tânără aristocrată întoarsă de curând de la mănăstire care, însă, refuză să pozeze. Marianne va fi nevoită să o picteze în secret. „Departe de a fi o dramă de epocă rigidă, este o poveste de dragoste profund tulburătoare, cu un suflet modern, dar şi o fabulă feministă puternică, compasională”, scriu americanii de la AV Club.
Parasite (Gisaengchung), de Bong Joon-ho este marele câştigător al ediţiei din 2019 a Festivalului de film de la Cannes şi va putea fi văzut la Iaşi în ultima zi a ediţiei de anul acesta, pe 20 octombrie.
Filmul spune povestea familiei Ki-taek, care este în şomaj şi se arată foarte interesată de viaţa bogatei familii Park. Într-o zi, fiul lor reuşeşte să primească o recomandare pentru a preda cursuri individuale de engleză acasă la familia Park şi acesta va fi începutul unui şir de întâmplări imposibil de controlat. Variety scrie că „autorul coreean e într-o formă devastatoare cu această tragicomedie neagră ca smoala despre inegalităţile sociale din Coreea modernă” iar Time Magazine crede că pelicula este un „exemplu superb despre cum o poveste bine spusă, cu personaje vii, poate tăia până la os şi te poate lăsa pe gânduri zile în şir.” Times conchide: Parasite „este capodopera spre care autorul şi-a îndreptat întreaga sa carieră.”
Filmele Dolor y Gloria şi Parasite sunt distribuite în România de Independenţa Film.
Programul integral al celei de-a 4-a ediţii Les films de Cannes a Iaşi este disponibil pe website-ul ateneuiasi.ro.
Mai multe detalii sunt disponibile pe www.filmedefestival.ro.
Ne puteţi urmări pe Facebook: Les Films de Cannes a Bucarest şi Les Films de Cannes a Iaşi 2019
Cea de-a 4-a ediţie Les films de Cannes a Iaşi este organizată cu sprijinul: Primăria Municipiului Iaşi, Ateneul Naţional Iaşi, Catena
Proiect cultural finanţat de: Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale, Centrul Naţional al Cinematografiei, Reprezentanţa Comisiei Europene în România.