Președintele Klaus Iohannis a anunțat prelungirea stării de urgență pentru încă o lună, până pe 16 mai, și, cel mai probabil, decizia înseamnă că și anul școlar și anul universitar vor rămâne suspendate. În aceste condiții, găsirea celei mai bune soluții pentru elevii aflați în ultimul an de gimnaziu și de liceu, pentru care a fost dat complet peste cap programul Evaluării Naționale și al Bacalaureatului, trebuie să fie o prioritate.
Sistemul de învățământ românesc trebuie adaptat, de asemenea de urgență, noilor realități.
Deja, mai multe țări europene au anunțat că nu mai susțin examenele de final de ciclu școlar. Franța, de exemplu, va modifica formatul examenului de bacalaureat din acest an din cauza faptului că autoritățile nu pot garanta organizarea probelor scrise, după cum a declarat ministrul francez al Educației, domnul Jean-Michel Blanquer.
Prin urmare, elevii claselor terminale din ciclul liceal care urmau să susțină bacalaureatul general, tehnologic și profesional în Franța vor fi evaluați doar prin intermediul unor verificări continue, care vor măsura progresele realizate de elevi în însușirea noțiunilor predate în timpul cursurilor și în realizarea temelor de acasă.
Practic, vor fi luate în calcul notele obținute de elevi în timpul celor trei trimestre, fără notele acordate în perioada de izolare la domiciliu. Mai multe comitete de armonizare vor analiza toate dosarele elevilor. Elevii care au obținut medii sub 5 vor avea dreptul să susțină examenele restante la începutul lunii iulie.
De ce noi, în România, în astfel de vremuri deosebite, nu schimbăm radical tehnicile de evaluare și de finalizare a unor etape în formarea tinerilor noștri?
Susțin de ani de zile că o altă variantă, mult mai eficientă, de evaluare a cunoștințelor acumulate de elevi într-un ciclu școlar ar fi NU printr-un examen de final, ci, cum face acum și Franța, prin valorificarea mediilor din anul școlar încheiat.
În cazul de față, anul 2019/2020 îl putem considera, în acest moment, ca și încheiat.
Regulile după care funcționează învățământul românesc sunt făcute de oameni, nu sunt un dat, și tot de oameni pot fi schimbate. Nu trebuie să ne fie teamă de modificări, mai ales acum, în vremurile dificile prin care trecem.
Dar nici nu mai putem amâna o decizie, căci elevii și părinții lor stau astăzi și așteaptă vești cât mai repede despre viitorul lor imediat.
Putem fi un model pentru copiii noștri inclusiv prin capacitatea noastră de adaptare la nou.
Prof. univ. dr. Dumitru OPREA
Deputat PNL de Iași