Primăria vrea o pistă de biciclete care să traverseze oraşul de la vest spre est, pe axa Păcurari – Independenţei – Tudor Vladimirescu. O noutate în acest proiect, faţă de celelalte piste existente la Iaşi, este că intenţia municipalităţii este ca traseul pentru biciclişti să fie amenajat pe carosabil şi să fie montaţi separatori sau popici reflectorizanţi, în ideea separării de traficul auto.
Acest lucru determină interzicerea parcării autovehiculelor pe una dintre cele două părţi ale următoarelor artere: şoseaua şi strada Păcurari, bld. Independenţei, str. Elena Doamna şi bld. Tudor Vladimirescu.
Deocamdată, o decizie în acest sens a fost adoptată în Comisia de circulaţie. Următorul pas este obţinerea avizului de la Poliţia Rutieră pentru ca pista să poată fi amenajată. În mod evident, proiectul va stârni polemici, mai ales că, de exemplu, pe Păcurari, pe ambele părţi ale bulevardului, sunt parcate în mod constant maşini, scrie ziaruldeiasi.ro.
Totodată, nu e clar cum ar putea fi amenajată pista între sectorul Petru Poni şi Fundaţie, având în vedere intersecţia cu pasajul Băncilă şi aglomeraţia din zonă, precum şi faptul că, până în zona pasajului Mihai Eminescu, strada Păcurari se îngustează, pe cea mai mare parte a traseului, la trei benzi.
„Noutatea constă în amenajarea pistelor pe partea carosabilă, prin interzicerea parcării autovehiculelor pe una dintre cele două părţi ale arterelor menţionate. Practic, pe banda de circulaţie astfel eliberată vor fi amenajate două piste pentru biciclete (pentru cele două sensuri de mers), cu câte o lăţime de 1,5 metri. Pista pentru biciclete va fi separată de benzile destinate traficului rutier prin separatori de sens sau popici reflectorizanţi. Până la obţinerea avizului de la Poliţia Municipiului Iaşi – Biroul Rutier, măsura va fi studiată în continuare inclusiv prin softuri de simulare a traficului“, se arată într-un comunicat al Primăriei.
Potrivit sursei citate, iniţiativa de amenajare a unei astfel de piste a aparţinut primarului Mihai Chirica, şi vine în contextul încurajării transportului alternativ. La Iaşi, singura pista care a fost amenajată pe carosabil şi este delimitată de traficul auto este în zona Ciricului. În context, amintim că la Iaşi se discută de câţiva ani şi despre introducerea benzilor unice pentru transportul public local, dar, până acum, ideile au rămas la nivel de declaraţii publice.
Ce alte măsuri de circulaţie au fost adoptate
Comisia de la nivelul Primăriei a mai luat câteva decizii importante care vor afecta traficul rutier. De precizat că măsurile vor fi puse în aplicare după ce Poliţia Rutieră va oferi un aviz în acest sens. În primul rând, este vorba despre amplasarea unor noi semafoare în intersecţiile str. Dr. Vicol – al. Grigore Ghica Vodă (Copou, mai sus de Super) şi str. Vasile Stroescu – bld. Independenţei (cu posibilitate de viraj la stânga pe Stroescu), strada Stroescu fiind cea care face legătura între Filarmonică şi Independenţei.
În acelaşi timp, Comisia a decis ca semafoarele din intersecţia Podu Roş să funcţioneze în intervalul orar 7.00 – 9.00, după care acestea să fie puse pe galben intermitent. O altă decizie vizează instituirea sensului dublu de circulaţie pe str. George Coşbuc, pe tronsonul cuprins între al. Grigore Ghica Vodă şi str. Dumbrava Roşie, iar pe str. M. Costăchescu (la intersecţia cu str. Sărărie) va fi realizată o trecere de pietoni (în dreptul Colegiului „Gh. Asachi“). Comisia a hotărât şi montarea mai multor indicatoare („Oprirea interzisă“) în următoarele zone: str. Brateş, str. Zorilor (la intersecţie cu al. M. Sadoveanu), şos. Naţională (între rondul de la Biserica Sf. Anton de Padova şi str. Bistriţa, pe sensul de mers spre Piaţa ACB) şi pe str. Vasile Lupu (pe tronsonul cuprins între Pod Metalurgie şi stradela Grădinări, pe sensul de mers spre Piaţa Doi Băieţi).
Pe str. Spital Paşcanu, Primăria vrea să monteze indicatoare de limitare a vitezei la 30 km/h şi interzicerea traficului greu, iar pe al. Rozelor (la intersecţia cu str. Nicolina) şi bld. Socola (1001 Articole) vor fi instalaţi separatori de sens.