Pentru că sistemul educaţional actual se dovedeşte ineficient în faţa pandemiei cu care ne confruntăm, deputatul PMP Petru Movilă a depus astăzi o propunere legislativă privind achiziţia de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării a unor tablete pentru elevii învăţământului primar, gimnazial şi liceal, din fondurile europene disponibile prin programul operaţional capital uman.
Din cauza pandemiei, cursurile se organizează în mediul online, ceea ce implică o serie de resurse financiare pe care nu toţi părinţii le au.
Luând în considerare faptul că reprezentanţii Ministerului Educaţiei şi Cercetării au anunţat că anul şcolar 2019 – 2020 se va încheia în 12 iunie, fără reluarea cursurilor la clase (exceptând clasele terminale), dar şi că există o incertitudine asupra începerii cursurilor din toamnă anului 2020, se ridică problema asigurării tuturor copiilor a unor condiţii egale de învăţare, care să nu creeze o distincţie netă între elevi din cauza unor factori externi, precum lipsa resurselor financiare sau a accesului la internet în mediul rural.
„Am solicitat ca această propunere să se dezbată în procedură de urgenţă pentru că Ministerul Educaţiei este obligat de conjunctura actuală să ia o decizie rapidă în ceea ce priveşte digitalizarea învăţământului şi oferirea unui tratament egal tuturor elevilor. Lipsa accesului la clasele online va avea un efect dur, greu de cuantificat la acest moment, asupra fenomenului de abandon școlar, mai ales în mediul rural. Aici, în multe cazuri, nici nu se mai poate pune în discuţie calitatea educaţiei prin intermediul spaţiului virtual, în condiţiile în care aceştia nici măcar nu pot participa la cursuri, cel mai probabil din două cauze: lipsa resurselor financiare pentru a putea achiziţiona un telefon performant sau o tabletă/laptop şi lipsa accesului la internet.
Totodată, prin predarea acestor tablete către elevi se poate rezolva şi eterna lipsă de la început de an a manualelor şcolare, instalându-se manualele digitale pe fiecare dispozitiv, ceea ce va uşura şi munca copiilor şi a cadrelor didactice”, a explicat deputatul Petru Movilă. Institutul Naţional de Statistică (INS) arată că majoritatea şcolilor din România sunt în mediul rural, respectiv 64,9 la sută, faţă de doar 35,1 la sută în oraşe.
În condiţiile în care, cu preponderenţă în mediul rural nu există condiţiile necesare, se creează o discriminare majoră între mediul urban şi mediul rural, o prăpastie semnificativă din cauza veniturilor financiare ale părinţilor.
În susţinerea acestei ipoteze sunt informaţiile oferite de Eurostat care indică faptul că ponderea celor care pot accesa internetul de acasă este mai scăzută în cazul gospodăriilor rurale (77%) şi a celor nevoiaşe (60%, în cazul celor cu venituri reduse).
În aproape jumătate din cazuri, motivul neconectării este legat de costurile echipamentului şi al abonamentului.