Astăzi, reprezentanții Ministerului Culturii – în calitate de inițiator – cu sprijinul eMAG, al Uniunii Scriitorilor din România și al Asociației Editorilor din România, au lansat campania „Citește românește”.
Deși, conform declarațiilor Ministrului Culturii, scopul proiectului este acel de a promova cărțile autorilor română autohtoni și de a crește consumul de carte în România, contribuția Ministerului nu există și susținerea domeniului cultural și a lumii literare rămâne, din nou, doar la nivel declarativ.
„Campania aceasta nu ajută în niciun fel nici autorii români contemporani, nici nu încurajează în vreun fel cititul în România. Este doar un jenant exercițiu de imagine. Practic, pe site-ul eMAG va apărea o secțiune dedicată cărții românești – dar cărțile pot fi cumpărate și la momentul actual de pe site-urile editurilor sau librăriilor, care și-au mutat și ele activitatea în mediul online. Ministerul nu face decât să crească vânzările unei companii – nu contribuie cu nimic la susținerea pieței de carte și a scriitorilor români.
Firesc ar fi fost ca Ministerul respecte legea și să finanțeze, prin Programul Național de achiziție de cărți și abonamente la reviste, achiziții pentru bibliotecile din țară. Să cumpere cărți ale autorilor români contemporani și să le redirecționeze astfel către cititori.
Ori, o altă variantă ar fi fost aceea de a co-finanța aceste cărți românești, în așa fel încât ele să fie scoase la vânzare la un preț mai mic, pentru a ajunge la cititori mai curând.
Sper totuși ca această campanie să nu se rezume doar la atât – la redirecționarea spre vânzare pe o platformă arhicunoscută a mai bine de 2.000 de titluri – fără să pună umărul, practic, la susținerea scriitorilor și domeniului cultural. În caz contrar, este doar o altă glumă proastă”, a declarat Dan Lungu, scriitor, membru în Comisia de cultură și media a Senatului și senator USR de Iași.
Detalii despre campania inițiată de Minister puteți găsi AICI