Femeile pot contribui la o creștere a PIB-ului în Europa de până la 820 miliarde de euro în 2050. Eliminarea discrepanțelor de gen în domeniile educaționale conduc la sporirea cu circa 1.200.000 locuri de muncă în 2050. Cristina Chiriac, președinte CONAF: “Îmbunătățirea egalității de gen este de așteptat să ducă la o creștere a PIB de aproximativ 12% până în 2050”
Creșterea participării femeilor în domeniile educaționale în știință, tehnologie, inginerie și matematică (STEM) va avea un impact pozitiv puternic asupra PIB-ului la nivelul UE, se arată în studiul realizat de Institutul European pentru Egalitate de Șanse (European Institute for Gender Equality).
Închiderea decalajului de gen în STEM ar contribui la o creștere a PIB-ului european pe cap de locuitor cu 2,2 până la 3% în 2050. În termeni monetari, eliminarea discrepanțelor de gen în domeniile educaționale STEM conduce la o îmbunătățire a PIB cu 610 – 820 miliarde EUR în 2050.
Cristina Chiriac, Ambasador VET și Președinte CONAF, a declarat: “Reducerea decalajului de gen în domeniile educaționale în știință, tehnologie, inginerie și matematică (STEM) ar putea contribui la reducerea decalajului de competențe, la creșterea ocupării forței de muncă și a productivității femeilor și la reducerea segregării profesionale. În cele din urmă, acest lucru ar favoriza creșterea economică atât prin productivitate mai mare, cât și prin creșterea activității pe piața muncii. Rata ocupării forței de muncă în UE, și implicit în România, va avea un salt substanțial dacă femeile au mai multe șanse egale în domenii educaționale și, evident, pe piața muncii. O astfel de mișcare ar contribui la creșterea câștigurilor și la reducerea lacunelor salariale pentru femei. Reducerea decalajului salarial între sexe poate juca, de asemenea, un rol important în atragerea mai multor femei în câmpul muncii.”
Cu toate acestea, în ciuda oportunităților de angajare bune și a locurilor de muncă extrem de productive în aceste domenii: știință, tehnologie, inginerie, matematică, există în prezent o proporție redusă de femei care studiază și finalizează domeniile STEM.
Închiderea decalajelor de gen în educația STEM generează mai multe locuri de muncă
Închiderea decalajelor de gen în educația STEM ar avea un impact pozitiv asupra ocupării forței de muncă. Numărul total de locuri de muncă din UE ar crește cu 850.000 până la 1.200.000 până în 2050. Aceste locuri de muncă sunt prognozate mai ales pe termen lung, deoarece ratele de ocupare vor crește numai după ce mai multe femei care studiază STEM își termină educația.
Este posibil ca noile locuri de muncă să fie extrem de productive, deoarece femeile care termină o formă de învățământ în aceste domenii progresează adesea către poziții cu valoare adăugată ridicată, în sectoare precum informatica și comunicarea sau serviciile financiare și de afaceri.
O productivitate mai mare a locurilor de muncă STEM va duce, probabil, la salarii mai mari. În mod remarcabil, studiul arată o închidere a decalajului salarial de gen până în 2050.
Președintele CONAF consideră: ”Conform studiilor, îmbunătățirea egalității de gen ar duce la circa 10,5 milioane de locuri de muncă în plus până în 2050, de care ar beneficia atât femeile cât și bărbații. Aproximativ 70% din aceste locuri de muncă ar fi preluate de femei, iar ratele de ocupare atât în situația femeilor cât și a bărbaților, pe termen lung, ar crește până la 80% în 2050.
Deși poate părea ireal, comparativ cu politicile clasice de stimulare a pieței muncii, politicile privind egalitatea de gen au un impact puternic asupra PIB-ului. Prin urmare, egalitatea de gen este o masură relevantă pentru încurajarea creșterii economice.
De exemplu, un studiu recent al DG Educație, Tineret, Sport și Cultură a arătat că îmbunătățirile politicilor educaționale în toate statele membre ar duce la o creștere de 2,2% în PIB-ul european până în 2050, rată mult mai redusă decât impactul îmbunătățirii egalității de gen. În medie, îmbunătățirea egalității de gen este de așteptat să ducă la o creștere a PIB de aproximativ 12% până în 2050”.