Oamenii ar trebui să fie foarte atenţi când semnează noi contracte de energie, întrucât furnizorii au multe tactici de a păcăli clienţii, iar preţurile prea mici de obicei ascund diverse capcane, a declarat directorul general al CEZ România, Ondrej Safar, într-un interviu acordat Agerpres.
Este vorba despre oferte foarte bune la prima vedere, care însă fie nu arată toate costurile, fie sunt pentru o perioadă mică de timp. De asemenea, unii agenţi de vânzări merg din uşă în uşă şi sperie oamenii că trebuie să semneze urgent noi contracte, altfel rămân fără curent.
”Le-aş recomanda oamenilor să se uite pe cât mai multe oferte, majoritatea le găsiţi online şi nu trebuie să ieşiţi, dar trebuie să ştiţi că există anumite condiţii şi trebuie să fiţi atenţi la ele. Capcanele care se practică de obicei sunt, spre exemplu, că aceste oferte prezintă un preţ foarte mic, dar nu arată toate componentele preţului, ci se referă doar la o parte din preţul final. O altă practică este că oferta poate părea foarte atractivă la o primă vedere, dar dacă citeşti detaliile afli că acest preţ se aplică pentru doar trei luni, iar după aceea este vorba despre un alt preţ.
O altă capcană care se practică se referă la agenţi de vânzări care vin la uşă şi spun că sunt de la compania de energie, depinde de regiune, şi că trebuie să semnezi ceva foarte rapid, altfel rămâi fără electricitate. În aceste cazuri, le recomand consumatorilor să verifice toate informaţiile cu furnizorul actual, să sune la call-center, să verifice pe site. Pot doar să le spun oamenilor că nu există miracole în ofertele ieftine.
Acest lucru nu este valabil doar pentru electricitate, ci pentru orice lucru: când cumperi ceva, există un anumit preţ, iar dacă preţul este prea mic, cel mai probabil în spate se ascunde o păcăleală. Deci, este foarte important să fim atenţi”, a explicat Ondrej Safar.
Safar recomandă consumatorilor să nu intre în panică, pentru că nu rămâne nimeni fără curent. Cel mai bine ar fi să studieze ofertele de pe site-urile furnizorilor şi să aleagă ce li se potriveşte mai bine nu doar din punctul de vedere al preţului, ci şi, spre exemplu, al modului de plată sau al felului în care vor primi factura, online sau print, notează incont.stirileprotv.ro.
Șeful CEZ România a oferit și câteva exemple prin care consumatorii își pot reduce factura pe termen lung, în loc să se păcălească cu oferte miraculoase de preţuri.
”Cel mai bine ar fi să analizeze modul în care folosesc energia. Poţi economisi multă energie dacă foloseşti modalitatea optimă de încălzire şi dacă utilizezi produse eficiente energetic. În plus, există şi oportunitatea de a produce singur energie, ceea ce va avea un impact mai mare pe termen lung.
Aşa că noi le oferim clienţilor noştri posibilitatea de a-şi instala termostat, care poate ajuta la optimizarea consumului de energie pentru încălzire, fie că folosiţi electricitate sau gaze, sau pentru aer condiţionat în timpul verii. De asemenea, ne putem ajuta clienţii să acceseze fonduri europene pentru a-şi instala panouri fotovoltaice şi procedăm la fel şi pentru clienţii IMM-uri care vor să facă acest lucru accesând programul guvernamental ElectricUp”, a spus Safar.
Totodată, el a subliniat că CEZ vine cu o ofertă inedită, în care va acoperi, alături de o companie de asigurări, factura timp de şase luni dacă respectivul consumator se infectează cu Covid sau îşi pierde jobul în timpul contractului.
Compania are în total aproximativ 1,4 milioane de clienţi în România, din care în jur de o treime pe piaţa liberă şi două treimi pe piaţa de serviciu universal.Legat de cum va evolua prețul la electricitate în anii următori, Safar a explicat faptul că este dificil să facă predicții.
”Aceasta este o întrebare foarte interesantă şi există foarte mulţi analişti şi multe opinii. Preţul energiei depinde de mai mulţi factori. Suntem parte a pieţei europene, iar preţurile din România sunt influenţate de cele din pieţele vecine.
Există strategii de ţară şi strategii la nivel european în ceea ce priveşte energiile regenerabile şi modul în care se vor dezvolta acestea, noi mecanisme care fac ca sursele clasice de energie să fie mai scumpe. Aşa că este foarte dificil de a prezice care va fi direcţia, pentru că este vorba şi de decizii administrative, de multe ori. Deci, este un subiect fierbinte pentru toată lumea şi un mare semn de întrebare”, a spus șeful CEZ România.
Ce se întâmplă după preluarea CEZ România de către fondul de investiţii MIRA
Legat de preluarea CEZ România de către fondul de investiţii MIRA, Ondrej Safar a explicat că, pe 22 octombrie, CEZ şi MIRA au semnat acordul de preluare, iar acum este perioada de finalizare a tranzacţiei.
”Pe 23 decembrie, MIRA a primit acordul Comisiei Europene de a prelua CEZ România, din perspectiva concurenţei, şi ne aşteptăm să finalizăm tranzacţia în prima jumătate a acestui an. În România mai avem nevoie de acordul Consiliului Suprem de Apărare a Ţării şi, de asemenea, există garanţii şi alte aspecte pe partea comercială pe care le discutăm”, a spus Safar.
CEZ România are aproximativ 2.000 de angajaţi, iar, pentru consumatori, electricienii care se ocupă de zona lor rămân aceiaşi.
”Oamenii cu care obişnuiau să vorbească şi centrele de relaţii cu clienţii vor rămâne aceleaşi. Deci, consumatorii nu vor simţi nicio diferenţă. Toate contractele şi toate obligaţiile vor fi preluate, astfel încât să nu existe nicio diferenţă pentru autorităţi şi pentru consumatori”, a mai explicat reprezentantul CEZ România.
În ceea ce privește planul de investiţii pentru anii următori, Safar a spus că CEZ investit aproximativ 60 de milioane de euro anual în reţea şi aceste investiții vor continua.
”Pentru MIRA este pentru prima dată când intră pe piaţa din România şi le place ţara, le plac activele CEZ şi le văd ca pe o oportunitate de a fi o platformă pentru o creştere pe viitor, dar nu ştiu în acest moment care sunt planurile de investiţii. Ştiu că sunt cu siguranţă interesaţi de România şi de regiune”, a spus Safar.