Un ieşean plăteşte anual valoarea unei maşini second-hand pentru a-şi asigura un loc de parcare în faţa blocului. Se întâmplă în Nicolina, dar chirii mari sunt şi în cazul unor locuri din zona Dacia.
Iată un “top” al celor mai scumpe locuri de parcare închiriate de la Primărie
Pentru fiecare loc de parcare, Primăria organizează licitaţie, iar cuantumul chiriei rezultă în urma acestei proceduri: cu cât concurenţa este mai mare, cu atât preţul creşte mai mult. Anual, municipalitatea lansează peste 150 de astfel de licitaţii. Faţă de acum şase ani, numărul contractelor s-a dublat şi a fost trecut pragul de 10.000 de locuri închiriate.
Care este cea scumpă chirie
Ieşeanul care plăteşte, în prezent, cea mai mare chirie locuieşte în Nicolina, pe str. Petre Ţuţea. Potrivit evidenţelor Primăriei Iaşi, chiria este de 685 lei/lună, respectiv 8.220 lei pe an. Suma este echivalentă a peste patru salarii minime nete, dar este mai mică faţă de salariul lunar al unui şef din Primărie (peste 10.000 lei/lună net).
În topul celor mai scumpe chirii pentru locuri de parcare urmează plătitori din cartierul Dacia cu sume lunare de 645 lei, 550 lei, 500 lei, 450 lei şi, respectiv, 400 lei. În urmă cu circa 10 ani, eforturile Primăriei de a monetiza locurile de parcare de pe raza oraşului erau cvasi-existente, un impuls puternic venind în 2017. În acel an, numărul de locuri închiriate a ajuns la aproape 5.000, iar, în prezent, sunt 10.865 de contracte în vigoare.
„În perioada ianuarie – septembrie 2023, au fost organizate 114 licitaţii cu un număr total de 987 de locuri de parcare. Au fost depuse 1.054 de dosare în vederea participării la licitaţie şi au fost adjudecate 764 de locuri”, a declarat Radu Grigoraş, director al Direcţiei Exploatare Patrimoniu (DEP) din cadrul municipalităţii ieşene.
În ceea ce priveşte locurile ocupate de agenţi economici (287 lei/loc), Primăria are încheiate 609 contracte: banii încasaţi lunar de la firme (circa 175.000 lei) ajung pentru un studiu de fezabilitate din care să rezultă o machetă. În schimb, raportându-ne la toate încasările din exploatarea locurilor de parcare, veniturile strânse în 2-3 ani ajung pentru construirea unei parcări (supra/)subterane sau a unui Park&Ride la una dintre intrările în oraş, investiţii de care Iaşul este văduvit.
Citiți mai multe pe ziaruldeiasi.ro