În ultimii ani românii au apelat tot mai des la comenzile online. Pe toată perioada anului clienții preferă să-și cumpere produsele preferate din magazinele online în loc să meargă în cele fizice. Finalul anului aduce cele mai multe plasări de comenzi online, fie că este vorba de Black Friday sau de toată luna decembrie, luna cadourilor. Pentru comercianții online înseamnă o perioadă aglomerată din an, ceea ce duce la multe probleme.
Cu toate că majoritatea cumpărătorilor iau măsuri de precauție și își comandă din timp pentru a fi siguri că vor intra în posesia produselor, poate interveni oricând o problemă: comanda nu ajunge la timp sau deloc, ori în cel mai prost caz, produsele să nu sunt livrate și nici banii restituiți, scrie ziaruldeiasi.ro.
În cazul unor probleme ca cele enumerate anterior, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) recomandă clienților să se adreseze direct comercianților, care au obligația de a se asigura că produsele ajung, în termenul agreat, la clienții lor.
În cazul în care comerciantul nu a soluționat pe căi amiabile reclamația clientului referitoare la întârzierea sau nelivrarea comenzii, aceștia se pot adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) care poate verifica în ce măsură comerciantul a respectat legislația referitoare la executarea contractelor și pot aplica sancțiuni corespunzătoare.
La Oficiul pentru Protecția Consumatorilor (OPC) Iași doar în ultima lună s-au făcut 52 de reclamații privind comenzile online. Acestea acoperă toate tipurile de produse, începând de la cauciucuri, accesorii pentru mașină și mobilă la produse de cosmetică, haine și încălțăminte.
Amenzile pe care ANPC le poate aplica sunt de la 1000 până la 5000 de lei, iar anul acesta au fost aplicate 7 sancțiuni pentru diferite probleme din online. Cele mai multe sesizări sunt din cauză că ieșenilor nu li se returnează banii la timp sau deloc.
O reclamație la OPC Iași privind nelivrearea produselor și nereturnarea banilor privește o comandă de mobilă care s-a efectuat printr-un contract online, plata făcându-se integral de la început, fiind vorba despre o comandă de câteva mii de euro. Termenul de livrare a fost în luna aprilie și nici până în momentul de față cumpărătorul nu a primit mobila sau banii înapoi. Comercianții au fost amendați și singura soluție este de a restituii banii. Produsele de mobilier fiind din afara spațiului european, comanda nu mai poate fi livrată.
În cele 14 zile după ce clienții returnează produsele sau după ce comercianții sunt notificați de către aceștia, ei sunt nevoiți să trimită banii înapoi. Pentru a fi returnată toată suma, produsele trebuie să fie în starea în care au fost livrate la client. Din suma totală a comenzii, comercianții mai pot scădea din banii pe care îi returnează dacă produsul nu a fost trimis în același ambalaj în care a fost expediat. Pentru daunele materiale și morale, precum şi pentru nerespectarea deciziilor ANPC, clienții se pot adresa instanței de judecată.
Procedura de mai sus este valabilă pentru comercianţii de pe teritoriul ţării. Pentru cei din afara României, procedurile de recuperare a banilor sau de acşionare în judecată sunt mult mai complicate şi depind de legislaţia ţării de origine.