Aproape 500 de ieşeni şi-au manifestat deja intenţia de a scăpa de „rablele” din parcare. Primăria a luat în evidenţă un număr de 480 de cereri în acest sens: fiecare proprietar ar urma să primească o sumă de 3.000 lei, fără a fi obligat să achiziţioneze o altă maşină. Important: potrivit municipalităţii, lista doritorilor este în continuare deschisă, în condiţiile în care etapa oficială de înscriere în „Rabla local” încă nu a demarat, scrie ziaruldeiasi.ro.
Într-o primă fază, până la 22 septembrie, Primăria a rugat proprietarii interesaţi să-şi trimită datele de contact pentru a avea o evidenţă minimă asupra cererii la nivelul Iaşului.
„La nivel naţional încă nu există aprobată o procedură clară pentru desfăşurarea programului. După ce va apărea actul normativ, Consiliul Local Iaşi se va reuni şi va aproba o hotărâre în acest sens. După acest moment, cel al adoptării deciziei în deliberativ, va începe oficial perioada de înscrieri”, a declarat purtătorul de cuvânt al Primăriei, Sebastian Buraga.
Potrivit acestuia, proprietarii de „rable” care au trimis cereri vor fi contactaţi pentru a fi informaţi asupra documentelor pe care vor trebui să le depună. „Primăria primeşte în continuare cereri de luare în evidenţă”, a mai spus Sebastian Buraga.
Declaraţiile oficialului vine în contextul în care, ieri, Administraţia Fondului de Mediu (AFM), autoritatea care gestionează programul, a anunţat că primăriile se vor putea înscrie după 14 octombrie şi nu 23 septembrie aşa cum era iniţial anunţat. Amintim că Primăria Iaşi vrea să se înscrie în program, pentru etapa din acest an, cu un număr de 1.000 de vehicule, ceea ar însemna pentru bugetul local un efort de 1,5 milioane lei, în condiţiile în care de la bugetul de stat ar urma să aprobată o sumă identică. Primăria a pus la dispoziţie două adrese de mail (informatii@primaria-iasi.ro sau spmcm@primaria-iasi.ro) unde poate fi trimisă o cerere de luare în evidenţă. La nivelul municipiului Iaşi, peste 53.000 de vehicule sunt eligibile, dintre care: peste 21.000 sunt non-euro, 251 Euro 1, circa 11.700 sunt Euro 2, iar aproape 21.000 sunt Euro 3.
Ce condiţii trebuie îndeplinite
Pentru a putea beneficia de suma amintită, vehiculul uzat trebuie să fie înmatriculat pe numele proprietarului actual de cel puţin 5 ani şi se află în evidenţele fiscale ale Primăriei. În acelaşi timp, proprietarul trebuie să fie cu plata la zi a taxelor, impozitelor, contribuţiilor către bugetul de stat şi cel local şi, dacă este cazul, a amenzilor. O altă condiţie constă în faptul că solicitantul nu a obţinut şi nu este pe cale să obţină finanţare prin proiecte ori programe finanţate din alte fonduri publice, fonduri comunitare, inclusiv prin Programul Rabla Clasic sau prin Programul Rabla Plus, pentru acelaşi autovehicul uzat cu care participă în noul program AFM.
Totodată, proprietarul trebuie să aibă cazierul „curat” în ceea ce priveşte infracţiuni împotriva mediului. Nu în ultimul rând, beneficiarul se angajează că nu va achiziţiona un autoturism cu norma de poluare Euro 4 şi/sau inferioară în termen de 3 ani de la primirea stimulentului. În ceea ce priveşte vehiculul uzat, condiţiile vizează înregistrarea fiscală în evidenţele Primăriei Iaşi, vechime de cel puţin 15 ani (calculată la anul fabricaţiei), normă de poluare Euro 3 sau inferioară şi să conţină componentele esenţiale (motor, transmisie, tren de rulare, caroserie, şasiu, precum şi echipamente electronice de gestionare a funcţiilor autovehiculului şi dispozitive catalizator, dacă acestea au fost prevăzute din fabricaţie).