„Autostrăzile A8 și A7 reprezintă angajamentul meu non-stop pentru implementarea lor. Iașul va fi singurul județ din România cu o astfel de intersecție de autostrăzi. Mutăm centrul de greutate al construcției de autostrăzi în Moldova.
- La A7 (Ploiești – Pașcani) sunt în șantier toate cele 13 tronsoane, plus stadiu avansat al documentației pe segmentele Pașcani – Suceava respectiv Suceava – Siret. În total sunt 8 miliarde de euro, finanțare asigurată.
- La A8 (Ungheni – Iași – Tg. Mureș), capetele montane, peste 50 km, sunt în proiectare și execuție, plus încă două scoase la licitație, cu finanțare prin Programul Transport al Comisiei Europene, 2021-2027. În total sunt 4 miliarde de euro, finanțare asigurată.
Angajamentul meu este de monitorizare continuă a tuturor fazelor de implementare, pentru a respecta ținta de finalizare a celor două autostrăzi, A7 în 2026 și A8 în 2030.
Conectivitate printr-un parteneriat real cu Ministerul Transporturilor. Prioritizăm și urgentăm rutele de transport și mobilitate pe care Iașul le așteaptă de 35 de ani. Fixăm agenda masterplanului de transport pentru următorii patru ani:
1. Varianta ocolitoare a Iașului, pe relația vest (Miroslava) – sud (Ciurea – Bucium) – est – Holboca și joncțiunea cu bretelele care vor face legătura cu autostrada A8. Termen de finalizare a centurii Iașului: 2028;
2. Centura ocolitoare pentru Podu Iloaiei: co-finanțare buget central – buget județean pentru o realizare mai rapidă. Termen de finalizare: primul semestru 2026;
3. Centura orașului Tg. Frumos: banii există, trebuie doar să-i accesăm. Sunt patru surse posibile: Guvern, fonduri UE nerambursabile, bugetul județean și accesarea unui credit.
Nu mai putem permite ca șoferii care ies sau cei care vin spre Iași să stea cu orele în ambuteiajele din Podu Iloaiei și Târgu Frumos. Și nici nu mai putem accepta ca locuitorii acestor două orașe să fie sinistrați în propriile localități;
4. Trenul Metropolitan cu două axe prioritare: Podu Iloaiei-Gara Iași, amenajare cale existentă cu preluarea personalului din toată salba de platforme industriale și crearea unei noi conexiuni între Socola-viitorul parc industrial Holboca-Aeroport și Aroneanu. În total sunt 44 km de cale ferată amenajată sau nou implementată, finanțarea fiind asigurată prin fonduri europene, Programul Transporturi 2021-2027. Diferența între planul PNL și cel al nostru este că ei vorbesc de 7 ani despre acest proiect, fără să facă nimic, în timp ce noi îl vom implementa în 4 ani;
5. În paralel, vom continua ampla campanie de modernizare a drumurilor județene pe care administrația PSD a CJ Iași din mandatul 2016 – 2020 a demarat-o. O rețea de șosele rutiere moderne reprezintă primul pas pentru conectivitate și mobilitate, pentru dezvoltarea economică a tuturor localităților, indiferent de poziționarea lor pe hartă”.
(Executat de SC Creative Idea SRL la comanda PSD Iași, CMF: 21240002.)