Ideea unui centru intermodal pentru transportul de mărfuri a fost lansată în urmă cu mai mulţi ani. Ar fi o conexiune între calea ferată, autostradă şi zona cargo de la Aeroport. S-a luat în calcul chiar şi transportul pe râul Prut, dacă acesta ar fi amenajat corespunzător. Preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie Iaşi consideră că transportul pe calea ferată are viitor: „Volumul schimburilor de mărfuri pe calea ferată între China şi UE a crescut de 4 ori în ultimii ani”. În anul 2012, centrul intermodal era estimat la 18 milioane de euro. Primăria Holboca a pus la dispoziţie 30 de hectare pentru acest proiect
O idee mai veche începe din nou să-şi facă loc în mediul think-tank şi de afaceri al Iaşului: centrul intermodal de transport marfă. Preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie Iaşi a readus în discuţie proiectul iniţiat în anii 2014-2015, uitat însă în mod voit după schimbarea conducerii Consiliului Judeţean.
Paul Butnariu arată spre triajul Cristeşti Jijia, de unde calea ferată continuă spre graniţă pe ambele ecartamente, european (1435 mm) şi rusesc (1524 mm). „Orice import/export de mărfuri în vagoane feroviare poate fi verificat /controlat /autorizat, în Iaşi /în România /în UE, permiţând o mai mare siguranţă a acestor activităţi, deoarece se pot desfăşura pe teritoriul UE, cu personal, cu reguli şi cu disciplina europeană”, afirmă el într-un Memorandum lansat în dezbatere în cadrul Asociaţiei „Moldova Vrea Autostradă”. „Volumul schimburilor de mărfuri pe calea ferată între China şi UE a crescut de 4 ori în ultimii ani, iar în anul 2019, pe ruta China-UE, au circulat peste 6.500 de garnituri feroviare”, remarcă preşedintele CCI.
Paul Butnariu aminteşte că, deşi mai scurt decât alte coridoare de transport la nord (prin Rusia-Polonia) şi la sud (prin Turcia-Bulgaria), traseul peste Prut ar avea de traversat zonele de conflict de la graniţa ruso-ucraineană şi din fâşia transnistreană înainte să ajungă la reţeaua feroviară precară din România.
Cu toate acestea, calea ferată rămâne una dintre componentele centrului intermodal, care ar mai cuprinde transportul rutier (viitoarea autostradă), aerian (Aeroportul Iaşi se află la 7 km în linie dreaptă de Cristeşti) şi chiar fluvial, dacă Prutul ar fi amenajat pentru irigaţii şi pentru navigaţie.
Mai multe detalii pe Ziarul de Iași