Gara istorică din 1871, amenințată cu demolarea de CFR. ONG-urile cer salvarea ei.
CFR a decis demolarea gării Leorda din Botoșani, conform Fundației Pro Patrimonio. Se pare că decizia a fost luată din cauza stării de degradare a clădirii, urmând să fie construită o nouă gară în locul ei.
Fundația Pro Patrimonio atrage atenția că gara Leorda este un imobil istoric și solicită Direcției Județene pentru Cultură Botoșani să o declare monument istoric, pentru a preveni demolarea ei de către CFR.
Care este istoria acestei clădiri
Gara Leorda a fost inaugurată la 1.11.1871, odată cu linia Verești – Botoșani (44 km, concesionar V. von Ofenheim / Compania Lemberg-Czernowitz-Jassy, care construiește, în aceeași perioadă, și liniile Suceava – Roman și Pașcani – Iași). Linia avea 3 stații noi (Leorda, Bucecea, Botoșani).
Gările acestei concesiuni fac parte dintr-o serie coerentă tipologic (cea mai veche astfel de serie din Vechiul Regat), într-o arhitectură de tip romantic, cu accente medievalizante și neo-gotice. Această opțiune este justificată de tipologia adoptată de aceeași companie pentru gările deja construite de ea în Galiția, și în special pe linia Lemberg – Cernăuți – Suceava, arată experții fundației.
Stațiile intermediare (între care și Leorda) au o aparență mai austeră, în timp ce stațiile terminus sau de ramificație (Suceava Ițcani, Verești, Pașcani, Roman, Botoșani și, în special, Iași) beneficiază de compoziții arhitecturale mai rafinate. O parte dintre aceste gări au fost înlocuite în sec. XX.
Citiți și Peste 700 de permise reținute în urma raziilor nocturne ale poliției rutiere
Gara Leorda este identică cu gara învecinată de la Bucecea. Leorda este singurul nod feroviar din jud. Botoșani, căpătând acest statut odată cu inaugurarea, la 15.12.1888, a liniei Leorda – Dorohoi, scrie stirileprotv.ro.
Fii alături de noi pe Facebook