Gâtuirea la o singură bandă de circulaţie a celei mai aglomerate artere de circulaţie din judeţ a dat peste cap planurile a mii de ieşeni nevoiţi să parcurgă DN 28. Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi derulează o serie de intervenţii la mai multe poduri, cărora li se înlocuiesc rosturile de dilataţie.
Înainte de şantierul de la Podu Iloaiei au mai fost lucrări similare la podul peste râul Rediu, între Tg. Frumos şi Strunga, şi la podul de peste „râul” Cacaina, de pe DN 24, lângă intersecţia de la Vânători-Vulturi cu DN 24C (spre Popricani) şi DJ 248B (spre Horleşti). Cum şantierele la aceste două poduri au durat aproximativ o săptămână, şi cel de la Podu Iloaiei va ţine la fel de mult, lucru confirmat pentru Ziarul de Iaşi de surse din cadrul Regionalei ieşene, scrie ziaruldeiasi.ro.
Este posibil chiar ca testarea amplasării unor semafoare pe DN 28, programată să înceapă miercuri, 12 iulie, să fie decalată în cazul în care podul cu pricina nu este gata.
Durata mare a lucrărilor este explicată prin demontarea rostului degradat, refacerea suportului, trasarea şi realizarea găurilor, montarea rosturilor noi. Însă fixarea acestor rosturi se face cu betoane speciale, cu termen strict de întărire şi protecţie.
Mai mult, „având în vedere complexitatea operaţiunii şi instalaţiile folosite, activitatea nu se poate desfăşura pe timpul nopţii, ci doar pe timpul zilei. Totodată, în procesul tehnologic există şi pauze obligatorii necesare uscării betoanelor folosite, în care nu pot fi executate alte operaţiuni”, precizează DRDP.
Din păcate, cei nevoiţi să meargă spre Tg. Frumos, respectiv spre Iaşi, nu au prea multe variante ca să ocolească Podu Iloaiei, iar cele care sunt le pun serios la încercare autovehiculele. Una dintre ele, pentru cei care vin spre Iaşi, este să părăsească DN 28 după ce trec de Bălţaţi şi să parcurgă traseul sinuos al drumurilor judeţene 282E, 207A, 222D, apoi comunale 26 şi 36A pe traseul DN28-Lungani-Popeşti-Scobâlţeni-Holm-Hoiseşti – şi de aici direct spre DN28 sau prin Dumeşti şi apoi pe DJ 280C care ajunge în Europeană lângă Spitalul mobil, la intrarea în Leţcani. Pe DC 26 merg autovehiculele şi în weekend, spun localnicii, din acelaşi motiv al ambuteiajelor. Însă Primăria Dumeşti nu are în plan să asfalteze acest drum de piatră.
Pentru cei de pe sens opus, care sunt nevoiţi să „ia coada” imediat ce ies din Leţcani, este valabil acelaşi traseu. Dacă destinaţia e dincolo de Tg. Frumos, atunci DJ 207A îi duce de la Popeşti direct la Roman; spre Paşcani se poate merge pe drumurile judeţene modernizate (inclusiv Axa Iaşi-Suceava), dar asta înseamnă aproximativ 25 km în plus faţă de drumul naţional, în vreme ce spre Suceava cel mai bun traseu este prin Popricani-Ţigănaşi-Vlădeni-Flămânzi-Botoşani.
Până la autostradă, autorităţile locale sau regionale încearcă să rezolve situaţia într-un fel sau altul, dar nu există un orizont de timp apropiat pentru asta. Cea mai la îndemână soluţie este semaforizarea care va intra în teste săptămâna viitoare. Cea mai avansată soluţie practică pare să fie realizarea unei variante ocolitoare pentru Podu Iloaiei.
Un studiu de fezabilitate în acest sens ar putea fi gata la sfârşitul anului şi, dacă se vor găsi fonduri, licitaţia de proiectare şi execuţie a celor aproximativ 4 km de drum – care ar trebui să includă şi două pasaje pentru o dublă trecere peste calea ferată – ar putea fi lansată în vara lui 2024. Prin urmare, în cel mai fericit caz, lucrările la această centură vor începe în 2025, iar inaugurarea ei va putea fi făcută în 2026.