Programul „Rabla Local” începe în a doua jumătate a lunii aprilie şi se va desfăşura în două etape. Într-o primă fază (21 – 28 aprilie), vor fi depuse cereri de finanţare de către primăriile localităţilor. Ulterior, fiecare primărie va încheia un contract de delegare cu Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM). Odată ce toate contractele vor fi încheiate, AFM va anunţa public localităţile eligibile şi, ulterior, va deschide sesiunea de înscriere pentru persoane fizice în limita sumelor alocate.
Iaşul a făcut deja primul pas în înrolarea pe site-ul AFM: Consiliul Local (CL) a aprobat ieri, într-o şedinţă extraordinară, o hotărâre privind participarea la programul privind casarea autovehiculelor casate. „Se aprobă susţinerea de la bugetul local al Municipiului Iaşi a sumei de 600 lei/autovehicul uzat, parte a stimulentului pentru casare în cuantum de 3.000 lei acordată beneficiarului care a predat şi a radiat din circulaţie şi din evidenţa Municipiului Iaşi un autovehicul uzat în condiţiile prevăzute prin Ghidul de finanţare”, se arată în hotărârea CL. Restul sumei, de 2.400 lei, va fi acordat de către AFM, principalul finanţator al programului, scrie ziaruldeiasi.ro.
În Iaşi vor putea fi casate 2.000 de maşini
Iniţial, programul trebuia lansat în toamna anului trecut, dar AFM nu a reuşit să pună la punct întreaga procedură. La acel moment, Primăria Iaşi a indexat circa 1.000 de solicitări venite din partea ieşenilor. Având în vedere acest număr de cereri, municipalitatea a decis să aloce de la bugetul local o sumă de 1,2 milioane lei ceea ce echivalează cu casarea a 2.000 de rable. Important de precizat este că acele persoane care au depus cereri în toamna anului trecut la Primărie trebuie să aştepte încheierea contractului de delegare între AFM şi municipalitatea ieşeană şi, ulterior, să-şi reînnoiască solicitarea la data pe care autoritatea centrală o va anunţa în acest sens.
Solicitările vor fi depuse în aplicaţia informatică pusă la dispoziţie de AFM. În momentul în care AFM va deschide sesiunea pentru persoane fizice, în municipiul Iaşi se vor putea aproba maximum 2.000 de cereri, conform alocării făcute de Primărie.
Ulterior, AFM va trimite către Primăria Iaşi lista solicitanţilor, iar municipalitatea va acorda stimulentele în conformitate cu o procedură internă care va fi elaborată în acest sens. „Persoanele fizice interesate nu trebuie să caseze autovehiculul înainte deoarece în program se încadrează doar autovehiculele casate şi radiate după lansarea sesiunii de înscriere. Persoanele care vor dori să-şi caseze maşina mai veche de 15 ani vor trebui să se înscrie în aplicaţia informatică de pe site-ul AFM, după publicarea solicitanţilor (lista primăriilor, n.r.) acceptaţi pe pagina de internet a AFM.
După finalizarea înscrierii, AFM transmite delegaţilor (primăriilor) lista solicitanţilor de finanţare (persoanele fizice) care solicită stimulentul pentru casare”, se precizează într-un document suport care a stat la baza adoptării deciziei de ieri a plenului CL. Primăria Iaşi va începe să acorde stimulentele după ce AFM va vira sumele necesare care vor completa contribuţia locală. La 2.000 de maşini, valoarea totală se ridică la 6 milioane lei: 1,2 milioane lei de la Primăria Iaşi şi 4,8 milioane lei de la AFM.
Criterii de eligibilitate pentru persoanele fizice
În primul rând, beneficiarul trebuie să facă dovada că locuieşte pe raza municipiului Iaşi şi că deţine în proprietate un autovehicul uzat înmatriculat pe numele său de cel puţin 5 ani, aflându-se, în acelaşi timp, în evidenţele fiscale ale Primăriei. Persoana fizică nu trebuie să aibă datorii la bugetul de stat şi bugetul local, şi să nu fi fost condamnată pentru infracţiuni împotriva mediului. Beneficiarul trebuie să-şi asume şi un angajament conform căruia nu va achiziţiona un autoturism cu norma de poluare Euro 5 (sau inferioară) în termen de 3 ani de la primirea stimulentului pentru casare. În ceea ce priveşte eligibilitatea autovehiculului, bunul trebuie să aibă o vechime mai mare sau egală cu 15 ani (calculată de la anul fabricaţiei), iar norma de poluare să fie Euro 3 sau inferioară.
„Conţine componentele esenţiale: motor, transmisie, tren de rulare, caroserie, şasiu, precum şi echipamente electronice de gestionare a funcţiilor autovehicului şi dispozitive catalizator, dacă acestea au fost prevăzute din fabricaţie”, este un alt criteriu de eligibilitate. Vor putea fi casate autovehicule precum: autoturisme (categorie de folosinţă M1, cu cel mult 8 locuri pe scaune, în afară de şofer), microbuze (M2 sau M3, cu cel mult 22 de locuri pe scaune sau în picioare) şi autoutilitare uşoare (N1, cu o masă ce nu depăşeşte 3,5 tone, inclusiv automobile mixte destinate transportului simultan de persoane şi mărfuri în compartimente separate).