Sistemul de aprindere este responsabil pentru pornirea motorului. Principalele sale componente sunt: bateria, comutatorul de aprindere, unitatea de control electronic, bobinele de aprindere, cablurile de înaltă tensiune și bujiile de aprindere sau bujiile incandescente. Pentru a evita deteriorarea motorului sau probleme cu pornirea acestuia, vă recomandăm să verificați periodic starea tehnică a elementelor menționate mai sus. În acest articol, ne vom familiariza cu cele mai frecvente cauze ale defecțiunilor sistemului și vom explica procedura de remediere a acestora.
Sistemul de aprindere defect necesită o atenție imediată. În plus față de problemele de pornire a motorului, puteți observa o pierdere de putere a motorului și un consum crescut de combustibil. În plus, motorul funcționează neregulat și scoate zgomote neobișnuite.
Cabluri de înaltă tensiune . Pentru a vă asigura că izolația este intactă, inspectați-le pentru a vedea dacă nu prezintă fisuri, îndoituri și zgârieturi. Dacă apar scântei în apropierea acestor componente atunci când motorul funcționează în întuneric, înseamnă că izolația este deteriorată. Este nevoie de un multimetru pentru un diagnostic mai precis. Rezistența cablurilor care pot fi reparate nu trebuie să depășească 10 kohmi.
Capacele din plastic sunt, de asemenea, un element important al cablurilor bujiilor. Sarcina lor este de a proteja bobina de aprindere și cablurile bujiei de mediul extern. Ca și vârfurile metalice, capacele de plastic trebuie conectate cât mai strâns posibil la celelalte părți din circuitul de transfer de curent.
Dacă izolația este ruptă sau capacele de plastic sunt deteriorate, curentul va începe să se scurgă, ceea ce va duce la următoarele probleme: Dificultate la pornirea motorului; Motorul merge la ralanti instabil; Creșterea hidrocarburilor în emisii; Interferențe radio, care pot cauza funcționarea defectuoasă a sistemului multimedia, a unității de control electronic și a altor dispozitive. Senzorii vor da citiri greșite, vor trimite comenzi greșite către bujii, curentul nu va veni în cantitatea necesară pentru formarea scânteii. Acest lucru poate face ca cilindrii motorului să nu fie sincronizați, ceea ce poate duce la vibrații și defecțiuni ale motorului.
Firele de înaltă tensiune conectează bobina și bujiile. Prin ele trece un curent de înaltă tensiune, formând o scânteie care aprinde amestecul de aer și combustibil. Designul cablurilor este destul de simplu: acestea includ un miez de cupru, fibră de sticlă, grafit sau alt material, o împletitură care conferă rigiditate și protejează împotriva ruperii contactelor, dielectric și înveliș exterior.
Cablurile de armură dovedite durează mult timp și nu necesită înlocuire pe toată durata de viață a mașinii. Din nefericire, nu au întotdeauna o durată de viață suficient de lungă: din cauza încărcăturii, a expunerii la praf, umezeală și substanțe chimice auto, din cauza frecării și pur și simplu din cauza vârstei înaintate, izolația începe să se deterioreze și contactul – să dispară.
Cablul determină capacitatea de service a motorului și, prin urmare, longevitatea acestuia. Problemele legate de fluxul de curent și de bujii reduc puterea, cresc consumul de combustibil și duc la Trojing. Dacă observați schimbări în performanța unității de putere, asigurați-vă că verificați cablurile de înaltă tensiune. Este posibil ca acestea să fie cauza.
Bujiile sunt un element destul de important care asigură aprinderea în timp util a amestecului de combustibil și aer. Fiabilitatea lor determină modul în care unitatea de putere se comportă la ralanti și cum se comportă în timpul accelerării.
Cu toate acestea, mulți automobiliști, în special șoferii neexperimentați, subestimează rolul bujiilor, crezând că acestea sunt doar un material consumabil pentru motor, care nu poate afecta semnificativ performanța acestuia. Cu toate acestea, aceasta este o mare concepție greșită.
Dacă aveți o întrebare despre verificarea bujiilor și în identificarea unor defecțiuni ale motorului, atunci aceste informații vă vor fi utile. Într-un motor pe benzină, bujiile sunt un element cheie în funcționarea acestuia. După ce a analizat culoarea bujiilor, o persoană avizată poate spune multe nu numai despre activitatea motorului în ansamblu, ci și despre activitatea unităților sale individuale.
Defecțiunile și uzura fizică a bujiilor se manifestă în diferite moduri. Dacă nu există scântei în unul sau mai mulți cilindri, nu există o ardere completă a combustibilului. Din această cauză, motorul pierde vizibil din putere, tracțiunea în timpul accelerării este puternic afectată. Se poate observa, de asemenea, un turație instabilă la ralanti. În unele cazuri, consumul de combustibil poate crește de 1,5 sau 2 ori.
Cauze comune de defecțiune
Cablul se poate uza, se poate defecta din cauza înlocuirii neglijente a bujiilor, ca urmare a unui impact puternic (de exemplu, în timpul unui accident) sau a firelor de înaltă tensiune care ajung pe combustibil și lubrifianți, umiditate și multe alte motive. Chiar și o izolație fiabilă nu poate dura la nesfârșit.
Principalele defecțiuni includ:
- Ruperea contactului dintre vârf și bobină sau bujii;
- Deteriorarea miezului în apropierea punctului de conectare sau în orice altă zonă;
- Creșterea rezistenței la valori critic de mari;
- Cabluri goale care determină scurgeri.
În cazul în care cablul nu mai furnizează curent sau o face intermitent din cauza unei pierderi de contact, motorul nu va funcționa corect. Cilindrii nu se mai mișcă în sincronizare, ceea ce duce la vibrații, iar motorul se mișcă chiar și la turația de ralanti. Consumul de combustibil și culoarea gazelor de eșapament se modifică.
Atunci când există o sarcină electrică, tensiunea scade în punctul de rupere, apar scântei și impulsuri electromagnetice, care perturbă nu numai radioul, ci și senzorii electronici.
Principiul de funcționare a unui motor diesel este ușor diferit de cel al unui motor pe benzină. Aprinderea amestecului combustibil-aer nu este cauzată de o bujie, ci de compresie. Pentru a porni motorul, în special iarna (iar unitatea de putere diesel pornește la o temperatură de aproximativ + 5 grade), este necesară încălzirea camerei de combustie. În acest scop se folosesc bujii de incandescență cu știfturi și bujii ceramice.
Există două tipuri de bujii incandescente pentru diesel:
- ace;
- ceramică.
Acestea au un design similar, diferența constă în elementul de lucru. În cazul știftului, elementul de lucru este un știft incandescent realizat dintr-o tijă termic corozivă, presată strâns în corpul bujiei. În interiorul acesteia se află o pulbere de oxid de magneziu sigilată și un filament spiralat.
Circuitul electric al unei astfel de lumânări este destul de simplu. Curentul este alimentat la cap, de la acesta de-a lungul tijei conducătoare de curent până la filamentul metalic, care constă din două rezistențe – spirale de încălzire și de control.
Rezistența primului este constantă, independentă de temperatură;
a doua spirală are un coeficient de temperatură pozitiv.
Principiul este că, cu cât temperatura motorului este mai mare, cu atât temperatura de încălzire a lumânării este mai mică (atunci când spirala de reglare este încălzită, rezistența sa crește și se furnizează mai puțin curent către spirala de încălzire). O astfel de bujie se încălzește până la 850 de grade, timpul său de funcționare este de la 4 secunde la două minute și depinde de temperatura motorului și de parametrii bujiei în sine.
Proprietarii de mașini diesel vor avea informații foarte utile despre cum să verifice bujiile incandescente, deoarece acestea sunt un element integrant al motorului diesel, iar orice defecțiune în activitatea lor va crea disconfort sau chiar vă va face să vă mutați la transportul public.
Înlocuirea bujiilor incandescente – este atât de important să o faci la timp?
Funcția principală a acestor piese este de a porni motorul, deoarece, după cum știți, principiul său de funcționare este oarecum diferit de cel al benzinei, deoarece combustibilul în acest caz nu este aprins de o scânteie, ci prin compresie.
O aprindere mai eficientă este favorizată de temperatura ridicată, iar acest lucru este ceea ce asigură bujiile incandescente.
Mașinile moderne sunt echipate cu astfel de tipuri, care încălzesc combustibilul nu numai înainte de pornire, ci și timp de câteva minute, datorită acestui lucru munca motorului la ralanti este mai stabilă, iar emisia de substanțe nocive ajunge la un nivel minim datorită unei combustii mai eficiente.
Sursa de informare: