Până joi, 10 septembrie, fiecare şcoală din România va trebui să comunice cum se vor relua de lunea viitoare cursurile. Institutul Naţional de Sănătate Publică a prezentat ieri situaţia epidemiologică la nivel naţional, pe judeţe şi localităţi, raportat la ultimele 14 zile.
Cele mai multe localităţi din România, peste 2700, au avut în ultimele 14 zile o rată de infectare de sub 1 la mia de locuitori, ceea ce ar permite redeschiderea şcolilor în scenariul verde, adică cu toţi copiii în clase.
Datele Institutului Naţional de Sănătate Publică arată că 410 localităţi au între 1 şi 3 la mie rată de infectare cu coronavirus, adică ar putea intra în scenariul galben, hibrid, iar 43 de localităţi, peste 3 la mie, scenariul roşu, toată lumea online.
Nu este, însă, singurul criteriu pe care şcolile îl vor lua în calcul atunci când vor decide cum vor începe cursurile.
Contează şi câţi copii sunt în şcoală, ce spaţii pot fi folosite ca sală de clasă şi nu în ultimul rând, dacă şcoala are apă curentă şi canalizare.
Scenariul ales de fiecare şcoală urmează să fie avizat de Direcţia de Sănătate Publică Judeţeană şi aprobat de Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă.
În comuna Bivolari din județul Iași, orele vor începe în scenariul roşu, în data de 14 septembrie.
Conform datelor centralizate ieri de Direcția Judeţeană de Sănătate Publică, în municipiu și în alte 12 localități, orele se vor desfășura în scenariul galben.
Pentru celelalte unități de învățământ orele vor avea loc în mod normal, cu prezenţa fizică a elevilor.
Genoveva Farcaș: La acest moment pentru cele 217 scoli din judetul Iasi se configurează că vor începe activitătile fie pe scenariul verde, fie pe scenariul galben 216 unităti de învătământ. Cu alte cuvinte, o singură unitate de învătământ va merge, prin raportare desigur, la această rată de incidentă la mia de lolcuitori, pe scenariul rosu. Este vorba despre comuna Bivolari.
Genoveva Farcaș a mai arătat că pentru scenariul galben legea prevede că vor merge la școală zilnic elevii din ciclul primar și cei din clasele a 8-a și a 12-a împărțiți pe grupe de lucru, astfel încât să fie respectate normele de protecție.
Inspectorul general a mai recomandat o organizare modulară a orarului, potrivit căreia toți elevii să se întoarcă, pe parcurs, la orele din școli și să fie respectate condițiile igienice:
Genoveva Farcaș: Să spunem că există o singură oră de geografie la clasa a 5-a, profesorul va desfăsura două ore una după alta de geografie la acea clasă a 5-a, urmând ca în următoarea săptămână elevul să nu aibă deloc în orar acea disciplină, deci la două săptămâni elevul va avea două ore de geografie. În acest context pe durata unei zile scolare elevul în loc să aibă cinci profesori diferiti la clasă va avea doi sau chiar trei profesori.